O cestiune mai mult caracteristică
decît însemnată ocupă de cîteva săptămîni încoace lumea maghiară şi română de
peste Carpaţi şi, fiindcă presa cea străină amînduror acestor naţionalităţi, bunăoară
cea germană, intervine asemenea în lupta aceasta, fie pentru unul, fie pentru
cellalt şi aruncă suspecţiunea chiar dincolo de marginele teritorielor supuse
coroanei Sf. Ştefan, simţim că n-ar fi de prisos a pune şi noi cestiunea pe
terenul pe care-1 credem adevărat.
Neiubitori de ceartă şi ştiind bine
rolul modest pe care poporul românesc din Principatele dunărene e menit a-1
juca în istoria acestei lumi, nu ne-am aruncat niciodată ochii dincolo de
graniţe, nici cu speranţa, nici cu dorinţa; ba convinşi că, prin orice mişcare
făcută la noi în favorul consîngenilor din monarhia habsburgică, nu le facem
acestora decît rău, deşteptînd prevenţiunile şi prepusurile neîntemeiate ale
concetăţenilor lor de altă limbă, am evitat cu îngrijire de-a vorbi în bine or
în rău despre ei, decît prea arareori, cînd se întîmplau cazuri de-o
monstruoasă exageraţiune.
Iată de ce e vorba în momentul de
faţa.
Ministrul învăţăturilor publice din
Ungaria, d. Trefort, avea de gînd a propune deputaţilor din Pesta un proiect de
lege prin care să se impuie în şcoalele confesionale ca obiect obligatoriu
limba maghiară. Şcoalele acelea nu sînt plătite de stat, ci de
comunităţile religioase.
Proiectul în sine n-ar avea nici o
gravitate dacă n-ar reprezenta implicite un scop îndoit, acela de-a maghiariza
populaţiunile de altă limbă şi de-a pune totodată la discreţiunea ministrului
personalul învăţătoresc al şcoalelor confesionale.
Pentru a preîntîmpina lovirea pe
care această lege ar fi adus-o şcoalei confesionale, mai ales celei elementare,
o deputaţiune de mireni şi clerici, condusă de Esc. Sa Miron Romanul,
mitropolitul românilor greco-răsăriteni din Ungaria şi Transilvania, a mers la
Viena să ceară de la Maiestatea Sa Împăratul şi Regele abaterea răului, iar
Maiestatea Sa au liniştit deputaţiunea c-un răspuns binevoitor.
De acolo articole peste articole în
ziarele maghiare, unele mai nepoliticoase decît altele, în care s-aruncă cele
mai grave acuzări asupra deputaţiunii; i se suspectează patriotismul ci, ba s-a
găsit chiar un deputat în Camera Ungariei — c-un nume foarte nemaghiar — care
nu s-a sfiit a declara toate naţionalităţile de duşmane ale patriei, va să zică
de trădătoare, încît, dacă s-ar face substracţiune după teoria emisă de acel
deputat, n-ar mai rămîne alţi patrioţi cinstiţi în Ungaria de[cît] Bela
Fleckeles, Arpad Mandelbaum sau Ianoş ... Popescu.
Nu criticăm nici proiectul de lege,
nici tendenţa lui, căci la urma urmelor critica şi măsurătoarea tuturor
tendenţelor politice e succesul pe care au fost în stare a-1 ajunge, iar
tendenţa de-a omogeniza populaţia întinsului regat — maghiarii o pot mărturisi
—- a fost în toţi timpii minim[ă] si nu compensează defel osteneala patriotică
şi sacrificiile materiale la care au dat loc.
Proiectul în cestiune, dacă s-ar fi
votat n-ar [fi] ajuns defel la rezultatul scoposit, ci ar fi fost numai un
mijloc nou de vexare, o unealtă nouă de nelinişte şi de nemulţumire, spre
paguba culturii naţionalităţilor şi fără vrun folos real pentru naţionalitatea
egemonă. Cauzele sînt deosebite. Întîi, limba maghiară, fiind radical deosebită
de limbile ario-europee, e în privire lexicală, sintactică şi fonologică foarte
grea, încît pentru învăţarea ei se cer opt, nouă ani de zile, aşa că în cercul
restrîns al şcoalei primare rurale ea ar juca rolul pe care limba germană
[îl] joacă în şcoalele rurale din Bucovina. De zeci de ani fii de
ţărani români din acea provinţie învaţă a citi şi a scrie limba germană fără
nici un folos vădit decît acel îndoielnic de a neglija alte obiecte neapărat
trebuitoare vieţii zilnice, de dragul unei limbi a cărei învăţare completă nu e
posibilă, iar cea incompletă de prisos, şi pe care n-o ştiu decît cei cari au
mijloace destule pentru a vizita şcoale secundare, ba încă nici aceia, pentru
că adesea nici profesorii de şcoală secundară n-o vorbesc corect.
Deşi românii îndeosebi au mare
talent pentru limbi, din cauza mlădioşiei fonetice a propriei lor limbi, totuşi
talentul acesta încetează în faţa unor idiome c-o fonologie opusă şi c-un
spirit cu totul străin.
A doua cauză de insucces al
tentativelor de maghiarizare e însă deosebirea de rasă şi de
religie. Superficială idee de stat şi de oameni [î]şi face acela care crede că prin legi decretate se pot şterge într-o bună dimineaţă rezultate istorice
grămădite în curs de veacuri. Chinejii sau negrii din America nu se schimbă
printr-un proiect de lege în rasă anglosaxonă chiar dacă ar vorbi englezeasca
americană, pe care negrii bunăoară o şi vorbesc; românii din contra element
vechi, de nu cel mai vechi pe teritoriul unguresc, într-o mie şi mai bine de
ani nu şi-au luat osteneala de a învăţa ungureşte. Comparaţia şchiopătează, ca
oricare comparaţie, dar pentru a arăta că deosebirea de rasă e o piedecă de
contopire adesea neînvinsă, pe cînd unitatea de rasă o favorizează, vom aminti
numai de cumani, cari au descălecat în ţările dunărene sute de ani după
maghiari, cari încă în suta a treisprezecea, în vremea lui Bela IV şi a lui
Ladislaus IV Chunus, erau păgîni şi sălbatici, pe cînd rasa maghiară era
relativ într-un stadiu înalt de civilizaţie. Ei bine, acesti cumani, fiind de
viţă finică, s-au contopit repede cu maghiarii, de nu le-au rămas nici urma
măcar, pe cînd românii au rămas şi astăzi ceea ce erau pe atunci, cu toate că
regii Ungariei încercau cu sabie şi foc să-i convertească la catolicism şi să
stabilească omogenitatea statului prin unitatea religiei.
Papii Onorie III, Grigorie IX,
Inocenţiu IV, Bonifaciu VIII, Benedict al XII[-lea] trimiteau scrisori peste
scrisori regilor ungureşti ca să convertească cu sila pe români la legea
catolică şi regii [î]şi dădeau în direcţia aceasta silinţe demne de o cauză mai
bună, toate acestea fără de nici un folos.
Lucrul ajunsese atît de departe
încît sub Ludovic cel Mare o parte a românilor din Maramureş se lehamitiseră cu
totul de vexaţiunle continue şi, conduşi de Dragoş Vodă, ieşiră din ţară şi
fondară principatul Moldovei.
E netăgăduit
însă că, daca omogeneitatea în limbă, obiceiuri, religie nu s-au putut stabili
într-o vreme în care elementul maghiar dispunea de sila deplină, de foc şi sabie,
de proscriere şi confiscare de averi, într-o vreme în care a deveni maghiar era
un privilegiu şi o fericire, e netăgăduit, zicem, că stabilirea acestei
omogeneităţi e şi mai grea într-o vreme în care nimeni nu poate fi silit de-a
deveni maghiar daca nu voieşte. Colecţia de documente a lui Theiner — Monumenta
historica ad hungariam sacram spectantia — e plină de bulele papale şi de ordinele
regilor date în acest sens şi rămase zadarnice. Pergamentul pe cari au fost
scrise a fost mai trainic decît ideea ce-o urmăreau şi e tot atît de probabil că hîrtia pe care-i scris proiectul de lege al
d-lui Trefort e mai trainică decît suma de încercări zadarnice la cari ar fi
dat loc.
Toate cele spuse pînă acuma nu le
zicem pentru a apăra pe românii din Ardeal şi Ungaria, căci, una, n-au nevoie
de apărarea noastră, al doilea, chiar de-am voi n-am putea. Le zicem acestea în
chiar interesul nostru, pentru că statul vecin al Austro-Ungariei ne este razim
în grelele împrejurări prin care trecem şi pentru că toate dezbinările între
elementele neslavone ale monarhiei vecine nu servesc decît o cauză primejdioasă
Europei întregi, cauza Nordului. Tendenţele zădarnice de-a unifica prin limbă
rasele din regatul unguresc nu ni se par îndestul de importante pentru ca prin
ele să se compromită un alt bun, şi mai mare, liniştita convieţuire a
populaţiunilor întinsului regat.
Un cuvînt ciudat invocat în contra
românilor transcarpatini este acuzarea că doresc unitatea politică a
elementului latin din Orient, aşa numitul dacoromânism, o acuzare
agravată încă prin atracţiunea care se pretinde că România ar fi exercitînd-o
asupra conaţionalilor din statele învecinate.
Ar fi făţărnicie din parte-ne de-a
nega existenţa acestei idei în o seamă de capete. Dar originea ei nu este a se
căuta la noi, în principatele dunărene, căci ideea „Daco-României" e o
idee politică austriacă, zămislită nu pentru ca România să exercite atracţiune
asupra Ardealului, ci viceversa, pentru ca Ardealul să exercite atracţiune
asupra Principatelor dunărene. Noi din parte-ne am protestat totdauna contra
ideii acesteia. Născută la Blaj, în secolul trecut, pe cînd la noi domneau încă
fanarioţii şi nu era umbră de şcoală şi de cultură naţională, literaţi catolici
crescuţi în colegiul De propaganda fide, în faţa cetăţii zidite pe şapte
pături de ruine, în faţa Romei, au dat-o poporului de dincolo de Carpaţi ca o
învăţătură protejată pe atunci de guvernul central, căci avea scopul îndoit,
întîi de-a opune o rezistenţă nouă maghiarilor pe atunci în opozitie, al
doilea, de-a crea în Principatele noastre o stavilă contra Rusiei prin
redeşteptarea conştiinţei naţionale amorţite. Fanatica iubire a
anteluptătorilor blajeni şi a poporului lor pentru Casa de Austria e o dovadă
în trecut şi în prezent pentru aserţiunea noastră, că Şincai, Petru Maior şi
ceilalţi nu şi-au închipuit niciodată „Daco-România" într-alt chip decît
ca o unire a tuturor provinciilor române sub sceptrul Casei de Austria. Cum că
aceeaşi idee bate cîmpii în o seamă de capete nu e vina noastră, mai cu seamă
nu a celora cari au protestat pururea contra esperimentelor periculoase cari
s-au încercat pînă acuma cu această idee.
Dar ascuţişul acestei idei care
şi-au făcut traiul se poate rupe o dată pentru totdauna îndată ce guvernul din
Pesta ar înceta a combate tendenţele legitime ale populaţiunilor, căci
deie-ni-se voie a susţine că, precum statul şi naţiunea maghiară au existat
sute de ani fără unitatea de religie şi de limbă, mai poate exista şi de acuma
înainte sute de ani fără a urmări idealul regnum unius lingnae. Unitatea
de limbă e un fapt ce rezultă din deosibite împrejurări etnice şi în urma unor
legi istorice, nu însă rezultatul unor legi scrise pe hîrtie şi menite a nu se
realiza nicicînd, tocmai pentru c-au fost stabilite.
Nici legi restrictive, însă cele
coercitive nu se pot opune pe de-a pururea unor stări de lucruri de o putere
elementară. Omul înţelept de stat lasă cursul natural al lucrurilor şi nu
opreşte decît abaterile periculoase ale curentului.
Noi credem că nici în Ungaria ideile
politice estreme şi exagerate nu sînt ideile naturale ale poporului maghiar.
Pretutindeni demagogia, avidă după putere şi după voturile alegătorilor,
exagerează toate cestiunile în paguba ţărei lor respective şi, c-o
superficialitate vrednică de inferioritatea intelectuală şi fizică a acestui
soi de oameni, crede a putea săca mări şi pustii ţări printr-o trăsătură de
condei. Rasa maghiară, tolerantă de feliul ei, n-ar trebui să lunece pe acest
povîrniş pericolos, căci ura şi dezbinarea înlăuntru, iată ceea ce doresc
inamicii regatului unguresc pentru a-şi crea unelte lesne de mînuit în contra
existenţei acelui stat: o existenţă la care ţinem şi noi de dincoace de Carpaţi
pentru multe şi varii cuvinte.
[24februarie 1879]
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu