Dintre
multele simboluri ale iubirii sexuale în creaţiunile poporului nostru,
cele mai răspândite sunt mărul şi cucul. Mai puţin apoi nucul şi
măgheranul, în urmă cânepa şi buruiana clocotici. Mărul e cunoscut ca
simbol erotic din cele mai vechi timpuri.
Chiar în Biblie iubirea sexuală e simbolizată prin măr:
Eva mănâncă din el şi apoi îndeamnă şi pe Adam să mănânce. Dintr-un măr
se naşte cearta între luno, Venus şi Minerva, şi mărul rămâne al
zeiţii voluptăţii. În toate literaturile europene de astăzi mărul e
simbol al sexualităţii. În literatura noastră poporală întâlnim foarte des
mărul, când e vorba de iubire. Toţi cunoaştem vorba: "Cât e moşul de
bătrân, tot ar mânca măr din sin", şi în
colecţiunea lui Alecsandri avem frumosul exemplu de simbolizare în:
Aolică,
ce văzui,
Colo-n
deal la Călmăţui,
Fată
mare, moş bătrân
Cere
fetei măr din sân,
Merele
sunt lucrul cel mai scump pe care îl
dă un flăcău iubitei; şi de obicei când pleacă flăcăii departe,
făgăduiesc să aducă fetelor, pe lângă scumpeturi, şi mere.
Unde
te duci tu, bădică ?
Peste
Olt, dragă Anică.
Dar
Anicăi ce-i aduci?
Fustă
albă şi papuci
Şi-o
cracă de mere dulci.
Se înţelege,
lucrul acesta n-are nici un rost: s-aduci un măr, o nimica toată, de prin
ţări străine. Dar îndată ce ştii că mărul simbolizează credinţa în iubire, ceea
ce credeai proză în făgăduielile flăcăului devine poezie. În poveşti, faţa
împăratului totdauna când are să aleagă pe placul ei vrun prinţ stă la
fereastră cu un măr în mina; prinţii trec pe sub fereastră şi, în capul cui
lasă ea mărul, acela are să-i fie soţ.
S-a
rupse steaua din cer
S'părea
că era un mer
De-şi
căzu pe una fată
Laie
ce-şi era muşată.
Şi-ntocmai
cum în doinele noastre faţă zice flăcăului să o ia şi pe dânsa în ţări străine,
că se va face luminare să-i lumineze unde va cina, se va face măr etc., tot aşa
în Macedonia :
-
Fă-mă me mer, baga-me-n sân, Sifterlu a meu.
-
Va-mi m-agreşesc, va-mi te muşc, Porumba a mea.
Nuca
a fost simbol al iubirii sexuale şi la greci, şi la romani; şi e şi
astăzi mai la toate popoarele din Europa. Nucul era arbore dedicat
Afroditei. La noi, frunzele de nuc au cea mai deasă întrebuinţare în
descântece şi vrăji de iubire. Celelalte simboluri erotice - măgheranul,
cânepa şi clocoticii - au un rol mai neînsemnat.
Cucul
e însă par excellentiam simbol erotic. Codrul şi cucul sunt
cele mai puternice două elemente ale poeziei noastre, dar din punct
de vedere extensiv, cucul e în rândul întâi. Codrul simbolizează libertatea şi
ura contra ciocoilor, şi iată tot sufletul românului descris în trei
versuri:
Cucule,
seca-ţi-ar creastă !
Ce
mi-e drag pe lumea asta,
Numai
codrul şi nevasta.
Nimic
din natură nu e cântat mai des decât cucul, nici altă pasăre, nici floare, nici
copaciu. Şi e lucru de înţeles, căci iubirea sexuală şi în poezia poporală a
noastră are întâietate, ca extensiune, asupra tuturor altor sentimente, iar
cucul e simbolul ei. Se mai adaogă că firea tăinuită a cucului a dat românului
prilej să-l facă simbol şi al altor sentimente. Astfel cucul a dat prilej la
naşterea a zeci de proverbe şi de zicători; el are o mulţime de legende,
şi cântecele în cari se vorbeşte de el ocupă cel puţin a cincea parte din
doinele noastre de iubire.
Ca
să înţelegem mai pe deplin pricinile cari au făcut din cuc simbol erotic,
e nevoie să arătăm mai întâi cum a ajuns el simbol al
altor lucruri mai lesne de observat. Cucul
e pasăre singuratică, de felul ei. Ţăranul a văzut că
toate păsările călătoare au obicei să plece în stoluri mari
şi, astfel, el ştie când pleacă. Singuri cucii au
alt obicei: ei pleacă unul câte unul şi, după cum se crede, noaptea,
aşa că nimeni nu ştie nici când pleacă, nici
încotro zboară, nici când şi cum se întorc.
Astfel, din capul locului, cucul e pentru ţăran
o pasăre misterioasă, care umblă pe căi tăinuite. De aci s-a născut
zicătoarea: a trece prin vămile cucului, adică dând bir cu fugiţii şi
pierzându-ţi urmă prin ţări străine. În Ardeal şi în Bucovina se zice: a căta
vama cucului în înţelesul: ce te-ncerci să faci un lucru cu neputinţă,
absurd. E o ghicitoare: "Cine n-are vamă? Cucul. Şi cine trece prin
vamă şi nu se băga-n seamă? Vântul."
Astfel
cucul e tipul contrabandistului, şi se potriveşte lucru că pe el îl roagă
toţi flăcăii cari iubesc pe ascuns vro nevastă :
Cânta
cucu-n munte sus,
Ne-am
iubit, bade, p-ascuns ;
Cine
ne-a văzut ne-a spus ,
N-aibă
parte nici de boi,
Nici
de staulul cu oi.
Dragostea
tăinuită are un capitol însemnat în erotica noastră şi doinele cari
o cântă sunt cele mai pătimaşe, căci :
Dragostea
de fată mare
Ca o
floare din cărare,
Dar
de drăgosti nevesteşti
Te
usuci şi te topeşti.
Nevestele
cari iubesc pe ascuns îşi încep doinele de obicei cu versul:
Cucule,
să nu mă spui,
şi
apoi continuă:
La
izvor şi la fântâna,
Prins-a
dorul rădăcină :
L-aş
tăia să-l duc acasă,
Şase
rădăcini nu-l lasă;
L-aş
tăia să-l culc în sân,
Şase
rădăcini mi-l ţin.
Alt obicei al
cucului e că el nu-şi face cuib niciodată şi, prin
asta, e cel mai vădit exemplu al lipsei de
seriozitate, e tipul omului fără căpătâi,
iar românul, care ţine atât de mult să fie stător
într-un loc cu ai săi şi să-şi aibă pământul şi casa
lui, nu putea găsi mai bun
simbol decât cucul pentru lucrul de care se teme el
mai mult: de rătăcirea
pe drumuri şi de negrija de soarta
copiilor. De aceea mai în toate blestemele poeziei
noastre se repetă versurile cari, fără îndoială, conţin cel
mai înfiorător blestem pentru român: « Aibă casa cucului/ Şi
odihna vintului » - adică să rătăceşti
vecinic, singur şi lipsit de ai tăi. Despre unul
care crede că a câştigat ceva, şi-n aievea
e înşelat, se zice ironic: a găsit un cuib de cuc; iar când
îndeamnă pe ţăran să mai aştepte că va găsi şi ceea ce caută
(mai ales, d.ex. dreptate, în procese) îţi răspunde sceptic: ce să
găsesc! poate cuib de cuc.
Cucii
trăiesc rău între ei, de aceea fiecare trăieşte pentru
sine, singuratic, căci niciodată doi nu se sufer într-acelaşi
loc. Şi, probabil, această duşmănie de frate merge aşa
de departe, încât cucul bărbat nu suferă nici chiar pe
femeiuşcă lângă el -după ce ea şi-a împlinit numărul de ouă - şi
aşa e de explicat de ce ei nu au cuib, căci nu
pot face casă împreună. Trăiesc ca cucii e
o zicătoare cu acelaşi înţeles ca trăiesc ca câinii.
Zicătoarea spusă însă numai în singular trăieşte ca cucul însemnează
altceva: a trăi bine, nesupărat de nimeni, fără să porţi
grijă altora, căci aşa trăieşte cucul, nesupărat de alţi
cuci şi că stăpân pe partea lui de codru. Cucul,
neavând cuib şi pui de cari să poarte grije,
e vecinic singur şi străin în lume. Iar străinului îi merge
rău. Aceste idei au născut zicătorile: a rămas
cuc, aplicată omului care a rămas singur; e singur cuc,
are mila cucului, a fi pui de cuc (fără părinţi, fără
nici un ajutor). În doină: ‘’Străin sunt, un pui de
cuc,/N-am milă unde mă duc.’’ E un fapt vrednic de băgare
în seamă că tocmai cucul
a dat românului prilejul să exprime metaforic pe
abstractul nimic şi niciodată. Dacă o găsi
cuib de cuc concretizează nimicul, niciodată e
concretizat prin cât o fi cucul sau cât o
cântă cucul. Aceste zicători îşi au originea în credinţa
nemuririi cucului: el, anume, va fi cea din urmă fiinţă
vie care va peri la sfârşitul lumei, iar această
perpetuare a lui se datoreşte faptului că
toate păserile sunt datoare să se
împerecheze cu cucul şi să scoată pui de cuci din ouăle
lor. Ţăranul găseşte pui de cuci în cuiburi de mierlă mai ales,
de graur, de sturz, de potârniche şi de grangur, şi,
pornind de-aci, a generalizat cazul. Credinţa
poporului e că toţi cucii au o singură mamă -
legendara mamă a cucilor, din doine - iar ei toţi
sunt bărbaţi şi toate păsările văzduhului, de parte femeiască,
le sunt soţii. Astfel el a trebuit să devie pentru români
tipul bărbatului donjuan al codrilor şi simbol al adulteriului.
E
natural că românul să creadă în puterea fermecătoare a cucului: cum ar putea el
să placă tuturor păsărilor femei, dacă n-ar avea un deosebit dar de a se
face plăcut? El reprezintă deci pentru români puterea iubirei căreia nu te poţi
împotrivi, el e însăşi iubirea. Astfel e simbol al oricărei iubiri
sexuale. Cucul dă pildă flăcăilor pe cari îi caracterizează românul cu:
Vai
de mine, n-am opinci,
Dar
drăguţe am vro cinci.
Se găsesc
şi printre ţărani flăcăi cari se ţin numai de dragoste schimbătoare, cari au
maxima :
Pişc-o,
muşc-o pe lelea,
N-aştepta
să zică ea;
Nu
zice că-i e ruşine,
Dac-o pişti,
îi pare bine.
Ca
pasăre cu fire tăinuită şi cu atâtea daruri neobicinuite, cucul s-a impus
oarecum românului ca pasăre cu dar profetic. Corbul, coţofana, cucuvaia,
cocoşul şi găina au darul de-a prevesti lucruri rele - multe altele prevestesc
numai schimbările vremii - cucul prevesteşte însă şi bune, şi rele. Două
dintre credinţele noastre, referitoare la profeţia cucului, sunt de
origină indo-germana şi astăzi există la toate neamurile Europei: întâi, că vei
avea bani, ori nu vei avea, în cursul anului, după cum ţi s-a întâmplat să ai
ori să n-ai bani când auzi de întâia oară cântând cucul primăvara; şi al
doilea, cine aude cucul întâi cântând şi va număra de câte ori cânta, atâţia
ani va trăi. Dintr-acest cerc de idei sunt zicătoarele: i -a
cântat cucul astăzi (a dat norocul peste om) şi: ascultă
până-ţi cânta cucul (fă până e vreme, sau bagă de seamă până ce e
vreme).
Cu
mult mai înrădăcinată e altă credinţă: că norocul ori nenorocul dă
peste om, după cum i-a cântat cucul din faţă ori din dos. Mi-a cântat
cucul în faţă, zice omul cui merg trebile bine. Când cucul cânta la spatele
românului e semn de jălire, mai ales de despărţire, plecare de acasă. Credinţa
asta e dintre cele erotice;
Pierit-ai
fi, pui de cuc,
Tu
mi-ai cântat să mă duc,
Mi-ai
cântat mie de cale,
Şi
mândrei de lungă jale.
Toate
elegiile în cari se cântă despărţirea a doi iubiţi sunt adresate cucului,
ca blestem; la toate cucul e de vină. De aceea, românul, vrând să scape
de efectul cântării cucului din dos, se întoarce repede şi aruncă după
cuc: dacă-l fugăreşte şi-l sileşte să tacă, efectul profeţiei lui e zădărnicit;
dacă însă nu poate să-l puie pe fugă şi dacă el cântă înainte, românul e
pierdut. În doină, românul aude cucul cântând a rău, se întoarce, aruncă spre
cuc, dar:
Eu
zic cucului să tacă,
El
se suie sus pe cracă
Şi
tot cânta de mă seacă.
Iar
mai jos pe-o rămurea
Gurlu[ie]
şi-o turturea:
Cucul
cânta de pornire,
Turturica
de jălire.
Dar
trebuie de băgat bine în seamă că niciodată nu i se impută cucului că a
despărţit pe flăcău de părinţi ori de prieteni; el desparte numai
doi iubiţi, deci elegiile adresate cucului au caracter absolut erotic, şi
oriunde vei întâlni o doină în care e pomenit cucul, să ştii dinainte că e
vorba de o iubire sexuală şi înţelegi doina numai dacă ştii că "urgisitul"
cuc e o simbolizare.
"Măria-sa
cucul" are cele mai frumoase cântece în literatura noastră; într-unele, e
blestemat, într-altele e glorificat. Şi atâta patimă e în câte unele
cântece! S-auzi la câmp pe vrun flăcău îndrăgostit, ori vro nevastă, ori pe
soldaţii însuraţi, în cazărmi, cu ce patimă cânta cântecul care începe cu:
Cucule
cu pană sură,
Muşca-ţi-aş
limba din gură.
Precum
am spus, cucul e simbol al adulteriului, după credinţa că el se împărechează cu
toate feluritele păsări ale văzduhului. Simbolizarea lui într-acest fel e
veche. Latinii numeau cuculus pe soţul necredincios; englejii
numesc cuckold, iar francezii cocu pe soţia necredincioasă.
Latinii numeau ovum cuculi (ou de cuc) o faptă streină, care
să atribuia unuia care nici nu visa să o fi făcut. O splendidă ilustraţie a
credinţei în senzualitatea cucului o avem noi în balada cu fond
indo-german (cum a dovedit dl. Hajdeu) « Cucul şi turturica » :
cucul, pătimaş, urmăreşte cu îndărătnice turbată pe turturică, iar ea,
simbol al credinţei în iubire, fuge necontenit de el. Forma noastră diminutivă
cuculeţ (sau cucuiete) e anumit întrebuinţata pentru flăcăii îndrăgostiţi şi e
pretutindeni cunoscută de români vorba băiete cucuiete pentru
băieţandrii ajunşi la vârsta adultă, când sunt necontenit preocupaţi de porniri
sexuale; de aceea e cântecul:
Măi,
băiete, cucuiete,
Ce
ţi-e capul tot la fete.
Cetitorii
colecţiilor de poezii poporale au să găsească adeseori doine erotice în cari se
vorbeşte de mierlă şi de turturică. Mierla se crede că e între păserile femei
ce e cucul între păserile bărbaţi, că ea se împerechează cu mai multe
soiuri de păsări şi-şi bate joc de mierloi. Mai ales se iubeşte cu cucul.
Mierla e tipul femeii de lume, al ‘’Mărioarei dintre bălţi, Cu
dragostea-n zece părţi’’. Mierla e totdeauna descrisă în doine ca o femeie
stricată, de farmecele căreia însă nu pot să scape îndrăgostiţii. Mierla
e nevastă cu bărbat, nu e fata, e deci simbolul adulteriului. Mierla şi
cucul sunt tot acelaşi simbol. Turturica reprezintă credinţa în iubire; ea nu e
simbol curat erotic, căci de ea se vorbeşte şi în bocete.
Aici
mai putem lămuri un lucru. În poezia noastră avem şase păsări ale căror nume le
întrebuinţăm ca epitete: păunul, turturica, rândunică, porumbiţa, mierla şi
cucul. Cu unul dintr-aceste nume se dezmiardă iubiţii. Dar cele patru dinţii
sunt mai rare. Păunaş li se zice mai ales haiducilor, în balade;
turturică şi rândunica se zice fetelor, nevestelor şi copilelor, în
bocete. Porumbiţa, deşi foarte rar, e nume dezmierdător în cântecele de joc. În
doină însă numele de dezmierdat sunt mierlă şi cuc. Acum e de cercetat: de unde
avem noi cel mai frecvent nume de dezmierdare, în erotica noastră: pui şi puică
? Din miile de exemple, aleg:
S-a
dus puiul d-îngă mine.
Tuturor
le pare bine,
Numai
mie-mi pare rău,
C-a
fost puişorul meu.
Aşa
de deasă şi de generală a fost întrebuinţarea numirii pui ca
dezmierdare, încât astăzi nu ne mai dăm seama de ea. Astăzi zicem copilului
puiul tatei, fără să ne gândim că pui e dezmierdare erotică. Înţelesul
vorbei pui s-a generalizat: pui e orice noţiune diminutivă,
ceva mic şi puţin; de aceea vorbeşte românul despre un pui de chef,
un pui de bătaie, un pui de somn, şi înţelege
vorba pui într-aceste expresiuni ca şi în pui de om, pui de român, pui de turc.
E natural, ca în toate expresiunile, noţiunea pui să aibă caracterul
drăgălăşiei şi al vredniciei. În dialectul macedoromân, pullu e
şi mai frecvent decât la noi, ca formulă de dezmierdare erotică, dar pulliu însemnează,
exclusiv pasăre (vorba pasăre a dispărut din dialectul macedonic). În limba
latină pullus însemna numai pui de pasăre, nu ca la noi orice fel de
animal de curînd născut (pui de lup, de iepure, de urs, de vulpe etc.).
Tipul cochetăriei în
literatura noastră e cucul, tot el e şi al mândriei. Iar mândria e un dar al
flăcăilor, cum e cochetăria al fetelor. Ceea ce exprimăm noi - nu ştiu cum şi
de unde - "se umflă în pene ca păunul" se zice corect ţărăneşte,
‘’se umflă-n guşă ca un cuc".
O
legătură, oarecum sufletască, între cuc şi iubirea sexuală e faptul că el
e cântăreţul "lunii de miere" a naturii. Proverbul zice: Cucul
până nu vede mugur nu cânta, iar după înverzirea deplină a pădurilor el
încetează cu cântecul. Este apoi un fapt curios că românului nu-i place
cântecul ciocârliei, al privighetorii etc. şi nicăieri în poezia poporului nu
se vorbeşte despre aceste păsări cântăreţe. Cântăreţi pentru români sunt numai
cucul şi mierla, probabil pentru că numai acestea cânta prin păduri. Cucul,
aşadar, cânta tocmai în toiul redeşteptării naturii:
Vara
vii, vara te duci,
Când
sunt dragostele dulci.
În
primăvară, codrul n-are prieten mai bun decât cucul, iar românul n-are prieten
mai bun decât codrul. În tăcerea şi singurătatea câmpiilor şi a pădurilor
cântecul păsărilor e aşa de recreator pentru suflet; şi nici o pasăre n-are
cântec răsunător şi puternic cum are cucul; ciocârlia are cântec slab,
privighetoarea cânta numai noaptea. Apoi cucului îi plac numai pădurile cu
frunză verde, iar frunza verde a codrului - mai târziu generalizată la
tot felul de plante, iar astăzi ajunsă de batjocură - îi este aşa de dragă
românului, încât, vecinic preocupat de codru, şi-a început toate doinele cu o
invocaţie a frunzei verzi din codru. Astăzi românii, în cea mai mare parte,
trăiesc pe sub poalele pădurilor; în cursul vremilor însă au fost siliţi să
trăiască şi cei de la şes pe la munţi, de groaza urgiilor ce le aduceau
neamurile străine. Pribegia şi haiducia sunt trăsăturile cele
mai caracteristice ale poeziei noastre - şi-n doină şi-n baladă - alături
cu iubirea. În ţările austro-ungare pribegia românului e de altă natură -
groaza de cătănie la străini - dar tot pribegie e. Haiducia are, la toţi
românii, aceleaşi cauze.
Munte,
munte, piatră seacă,
Lasă
voinicii să treacă,
Să
treacă la haiducie,
Să
scape de cătănie.
Moldovenii
şi cei din România mare au poezia cea mai coruptă de elemente nepoporale. La ei
auzi - fiindcă vorbim de începutul doinelor - de frunză verde apă rece,
frunză verde doi claponi, frunză verde bolovan. Iată din colecţia
d-lui Canianu - una dintre colecţiile care au cele mai multe elemente streine
în doinele adunate - modele: frunză verde tiriplic, frunză verde şi-un harbuz,
frunză verde ş-un şalău, frunză verde ş-un lipan, frunză verde solz de peşte,
frunză verde de chiper, frunză verde foi de pai, frunză verde şi-o măgură,
frunză verde de-abanos.
Şi
acest neam de oameni, românii, cari iubesc într-atâta codrul, au legat de
noţiunea de codru şi noţiunea cuc, pentru că, la urma urmei, singur cucul e
fiinţă vie în adâncimile codrului, fiinţă care s-apropie de om. Şi când cântă
soldaţii prin cazărmi, şi voinicii pribegiţi în lume şi cei depărtaţi de munte
spre şesuri, când toţi aceştia cânta despre cuc, îşi reamintesc codrii de
acasă, iar de codri leagă toate sentimentele cele puternice ale vieţii lor - şi
iubire şi ură - şi astfel cucul şi codrul se contopesc în inima lor. Şi orice
sentimente ar zgudui sufletul, totuşi iubirea locului natal şi iubirea sexuală
rămân cele mai puternice sentimente, iar cucul a fost ales ca simbol al
sentimentului din urmă.
de
George Coşbuc
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu