Elisabeth de la Trinite |
Dar
Didina nu e deloc singură în piesa de teatru a vieţii ei. Undeva în spate, în
umbra unui relativ anonimat se afla "reţeaua"… O serie întreagă de
colaboratori stau şi veghează ca blonda să fie bine consiliata în perioada de
tatonare şi cea de atragere a victimei. În această lume tenebroasă, interesele
sunt diverse, scopurile nu mereu limpezi, dar maniera de lucru este comună.
Uneori, Didina e personajul principal, dar la fel de bine se poate ca ea să fie
doar un personaj secundar, un factor de influenţă persuasiv, iar în prim plan
poate trece Piggy, prietena ei, o casnică plictisită şi cu aceleaşi frustrări
ca şi restul. Nu, Piggy nu e o profesionistă a sexului (poate şi-ar fi dorit,
dar fizicul i-a refuzat plăcerea), ci doar o vietate cu dezvoltare intelectuală
precară ce încearcă să exercite influenţe colaterale, toate presiunile
favorizând-o pe Didina şi eforturile ei de atragere a câte unui individ. În
fond, în lumea lor, încredere completă nu există, aşadar, cu toate comunicările
în timp real dintre personaje, anumite aspecte sunt escamotate de către fiecare
colaborator în parte faţă de restul; în această lume, colaborarea și delaţiunea
reciprocă merg mână-n mână.
Nici
colaborarea Didinei cu Mărgelica nu este mai plină de încredere reciprocă. Unii
faţă de alţii, colaboratorii manifestă un amestec bizar de neîncredere şi
complicitate, fie că e una de conjunctură, fie că ea are în spate secrete ce
vin dintr-un trecut nu foarte îndepărtat, dar nişte secrete ce se cer păstrate
cu străşnicie. Pentru a ţine trecutul departe, personajele sunt capabile de
multe, în funcţie de cererea celui care deja deţine elemente ale acelui trecut
deloc onorant. Duplicitatea, prefăcătoria, minciuna şi înşelătoria sunt armele
pe care le folosesc cu precădere toate aceste personaje care o ajută pe Didina.
Cum o ajută sau ce anume urmăresc, astea sunt chestiuni secundare, dar e
limpede că "valurile" pe care ele le fac sunt destinate să izoleze şi
să împingă victima în plasa larg deschisă a Didinei. Practica nu e nouă şi n-o
întâlnim doar la Didina şi prietenele sale ; ea doar adăugă o notă foarte
personală eşafodajului utilizat. În păienjenişul subteran şi virtual, blonda e
doar o apariţie aparte prin propensiunea nedisimulată pentru sex şi pentru
acceptarea tuturor fanteziilor partenerilor de erotism, fie el pervers sau nu.
Ea poate să suporte, spuneam, ceea ce altele nu pot, dar nici măcar asta nu
pare să le fie cunoscut complicilor săi. În permanenţă se desfăşoară între ei
un joc de-a "alba-neagra", joc în care fiecare colaborează cu
fiecare, dar în care se şi feresc să-şi dezvăluie ascunzişurile minţii ;
fiecare are o viaţă interioară pe care o ţine departe de restul, în încercarea
de a ţine cât mai multe "schelete" în dulap.
Protagoniştii
nu au viaţa normală a celorlalţi oameni… Ei sunt legaţi ombilical de internet,
de un site de socializare de unde îşi iau, la comandă sau întâmplător,
victimele. Viaţa lor firească este o combinaţie de terestru şi real cu virtual
şi tenebros. Comunică în permanenţă, fac schimb cu ideile altora, se distrează
pe seama naivităţii celor care le-au căzut în plasă, le exhiba vieţile pe care
victimele au avut imprudenţa să şi le împărtăşească şi ţes împreună capcana
finală. De fiecare dată, capcana arată altfel, în funcţie de interesul major
care se află în spatele acţiunilor lor. Când interesul e mai puţin evident,
ţesătura lor se termină brusc, de obicei cu abandonarea victimei îndurerate.
Scopurile lor şi ale celor care nu apar în lumină deloc, nu sunt mereu clare,
dar toate acţiunile converg către un deznodământ aşteptat. Uneori reuşesc să-şi
facă treaba, alteori – dimpotrivă… Oricum, când reuşesc să se desprindă de
intrigile virtuale, Mărgelica ştie că secretul trecutului sau din nou e bine
păzit, Didina se dezlănţuie fără limite în liniştirea complexelor sale, Piggy
adastă mai calmă pe ici sau pe colo, iar "Horse" aşteaptă să-i vină
"gonflabila" păpuşă blondă şi cu ochi albaştri pentru ca din nou să-i
pună un film porno, iar ea să se supună unei noi fantezii. Cu frustrările
ostoite, toţi protagoniştii revin la viaţa lor frumoasă şi liniştită, cea care
se trăieşte în spatele monitorului. Acolo sunt liberi să pară a fi ceea ce în
realitate nu au cum să devină, să-şi construiască o personalitate de mucava,
una onorabilă, aşa cum cândva credeau că pot avea, aşa cum, chiar şi azi şi-ar
dori, dar e prea târziu ; patimile nesănătoase, imaginaţia bolnăvicioasă
şi promiscuitatea sunt acum viaţa lor reală, iar internetul e singura cale de a
mai putea părea oameni normali. Acolo ei sunt tot ce au vrut să devină, au
pasiuni şi pot lăsa impresia că înţeleg ce înseamnă sentimentele sau
onorabilitatea. Dar lumea de ei înşişi creată e doar o iluzie ; o iluzie
pe care o proiectează cu cinism şi pe care o îmbracă fastuos în merite pe care
niciodată nu le-au avut, dar şi le-au dorit.
Colaborarea
lor stranie şi maladivă nu-i poate face prieteni ; cel mult complici,
uneori de voie, alteori de nevoie, după ce unul dintre actorii văzuţi sau
nevăzuţi au amintit "în treacăt" câte ceva despre trecutul său
prezentul unuia sau altuia dintre actori. Intraţi în rol, ei nu pot părăsi
scena şi nici să "evadeze" nu au cum. Mereu le este treaz în minte că
e cineva care le cunoaşte secretele, iar ei au de ales : tac şi fac ce li
se cere... sau "scheletele" din dulapuri vor ieşi la iveală. Ca nişte
biete unelte robite de sex în prezent sau mult prea libertini şi lipsiţi de
scrupule în trecut, complicii au învăţat să se "placă", să
colaboreze, să se deteste în secret, dar să se şi teamă unii de alţii.
- va urma -
Această
producţie literară se află sub protecţia dreptului de proprietate intelectuală.
Orice asemănare cu persoane sau fapte reale este întâmplătoare.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu