VEACUL AL CINCISPREZECELEA
În n[umă]rul nostru de la 20
fevruarie am răspuns deja unui domn X, care adresase din Bucureşti o scrisoare
către directorul ziarului ,,Le Nord", spuind în ea că Rusia cucerise
Basarabia de la nişte cîrduri (peuplades) cari locuiau sub corturi şi erau pe jumătate
sălbatice, de la un soi de başibuzuci odioşi, şi că din nici un punct de vedere
Basarabia prin Tractatul de Paris n-a putut fi considerată ca fiind restituită
posesorilor ei legitimi.
Prin documente publicate în mare
parte în arhive slave chiar am arătat că tătarii d-lui X, cari ar fi fost în
trecut les possesseurs legitimes, erau cam ciudaţi în felul lor.
În Suceava domneşte Alexandru Vodă
cel Bun, care prescrie la anul 1407 ce vămi au să plătească negustorii poloni
la Tighina (Bender) şi la Cetatea Albă (Akkermann). Tot în vremea lui Alexandru
trece la 1420 ierodiaconul rus Zosima prin Cetatea Albă şi ne spune că, voind
să treacă Nistrul, a trebuit să plătească pentru trecătoare un bir, pe care
moldovenii şi litvanii şi-l împart la încheierea socotelelor. Ierodiaconul şade
la Cetatea Albă două săptămîni şi apoi pleacă de la fînarul aşezat chiar la
gura Nistrului pe o corabie către Sfintele Locuri.
Peste un an (1421) mai vine alt
călător, cavalerul Guillebert de Lannoy, ambasadorul a doi regi apuseni, care
asemenea petrece în Cetatea Albă, ce este sub stăpînirea lui Alexandru Vodă, pe
care l-a văzut şi-l cunoaşte cavalerul.
Ba cavalerul are şi ocazia de a afla
că moldovenii din Cetatea Albă sînt minunat de bine administraţi, căci, singur
călărind pe lîngă Nistru, a fost prădat şi poliţia de atunci i-a aflat în
cîteva zile pe hoţi şi i-au adus legaţi înaintea lui. Cavalerul, mirat de
această justiţie expeditivă, se roagă lui Vodă să-i ierte, căci i-au dat banii
toţi înapoi.
În fine, la a[nul] 1475, Ştefan Vodă
cel Mare trimite la Cetatea Albă pe un arhitect grec, anume Teodor, ca să facă
un turn nou şi un zid nou la întăriri, iar arhitectul le spune acestea prin
inscripţii care stau şi astăzi pe zidurile cetăţii.
Totodată vedem în hrisoavele
domneşti de pe acea vreme, iscăliţi deodată cu Domnul regulat, pîrcălabii
Chiliei, ai Cetăţii Albe şi ai Hotinului, cari erau boieri mari, încît se vede
cumcă tătarii de sub corturi ai d-lui X aveau trecere pe atunci.
Numai numiri ciudate aveau acei boieri
tătari. Pentru că vedem din hrisoave că lîngă boierul Manoil, pîrcălab de
Hotin, şi Stanciu, de Cetatea Albă, sînt iscăliţi d-nialor : Albul Spătar, Ioan
Băiceanu, Hodco Creţul, Oanea Pîntece, Tudor Vascanu, Giurgea lui Gaură, tot
nume ... tătăreşti de boieri de a lui Alexandru Vodă.
Dar Cetatea Albă devine şi mai
ciudată prin o altă împrejurare. În aşezămîntul ce-1 dă Alexandru cel Bun la
1407 negustorilor poloni se vede şi ce mărfuri importau acele peuplades à demi
sauvages. Negustorii aduc din Lemberg postav, din Brăila peşte, din Podolia cai
şi vite albe ; ce or fi aducînd ei oare din Cetatea Albă ? Poate corturi
tătăreşti ? Ei aduc din Cetatea Albă stofe cusute cu fir de aur, stofe de
mătasă şi vinuri din Grecia, pe care prozaicul aşezămînt le numeşte cvas
grecesc. Erau luxoşi tătarii din Basarabia.
Se ştie că după moartea lui
Alexandru cel Bun a rămas doi fii, Ştefan şi Ilie, cari şi-au împărţit ţara în
două. Matci Strykcowski, în cronica sa polonă-litvană, tipărită întîi şi întîi
la Koenigsberg la 1582, ne spune cum şi-au împărţit-o ei. Ilie a luat regiunea
Nistrului, Hotinul, Suceava, Iaşii, Huşii, Tecuciul etc.
Ce-i mai rămăsese bietului Ştefan?
Trei ţinuturi : Cetatea Albă,
Tighina şi Chilia, care erau echivalente cu tot restul Moldovei. Se vede că
Ştefan ştia importanţa acestui lambeau de terre, căci n-a cerut nici Iaşii,
nici Suceava, ci s-a mulţumit cu aceşti tătari, cari locuiau sub corturi şi
purtau stofe lucrate cu fir de aur şi mătăsării, beau vinuri din Grecia şi
stăteau în relaţiuni directe cu Genova şi cu Veneţia, Această împărţeală si
împăcăciune între fraţi a pus-o la cale regele Poloniei la anul 1436.
Nu-i vorba de cronici, geografii şi
atlasuri. Nici una din ele nu contestă proprietatea deplină şi neturburată a
Moldovei asupra Basarabiei. Dar, avînd a face cu diplomaţi de soiul celor cari
scriu în ,,Le Nord", am adus, ca Toma necrediciosul, dovezi scrise de
oameni trăitori în veacul al cincisprezecelea, oameni cari au vorbit cu
Alexandru cel Bun, cu fiii săi Ilie şi Ştefan, cu Ştefan cel Mare. Aici nu se
poate spune că este o vreme ca aceea a lui Rurik sau a lui Oleg, în care
istoria e mit şi mitul istorie, ci, din contra, o vreme în care negustorul ce
aducea peşte de la Brăila trebuia să plătească vamă, importînd iepe şi vaci plătea
vamă, trecînd Nistrui plătea vamă; o vreme în care poliţia de Cetatea Albă
prindea pe tîlhari, încît, din contra, vremea de astăzi, cu nesiguranţa ei
caracteristică, e o licenţă poetică pe lîngă epoca sănătoasă a lui Alexandru
Vodă cel Bun. N-avem a face cu poveşti şi drepturi închipuite, ci cu oameni
cari au fost, cum sîntem noi astăzi de ne vedem cu ochi, cari se îmbrăcau ei cu
postav adus din Lemberg, iar cucoanele cu mătase din Cetatea Albă; şi, de cîte
ori voim a spune poveşti de tătari sub corturi şi oameni jumătate sălbatici,
protestează boierul Manoil, părcălab de Hotin, Stanciu de la Cetatea Albă
şi-mpreună cu ei Tudor Vascanu, Ioan Băiceanu, Oane Pîntece, Albu Spătaru şi
ceilalţi.
Din acest triunghi format în
documentele noastre de pîrcălabul de Hotin, cel de Cetate Albă şi cel de Chilia
nu te scapă nici un soi de subtilitate diplomatică, nici un soi de apucătură.
Nu-i ieşire precum nu-i intrare şi, păgîn să fie omul, trebuie să zică:
Adevărat, a Moldovei e Basarabia.
De cînd există românii pe pămînt,
Basarabia noastră actuală, acest lambeau de terre, a avut şi el onoarea de a
forma un stat deosebit, deşi foarte trecător, sub Ştefan, fiul lui Alexandru
cel Bun. Altfel e pururea parte integrantă, sau a Vlahiei în veacul al
paisprezecelea, sau a Moldovei din veacul al cinsprezecelea şi pînă la luarea
ei prin ruşi.
Faţă cu aceste lucruri pozitive, cu
aceşti pîrcălabi, stofe cusute cu fir, vămi plătite de negustori, turnuri şi
ziduri făcute de Ştefan Vodă, nu ştim zău dac-ar mai cuteza cineva să zică
cumcă La Bessarabie à aucun point de vue n'a été considérée par le Traite de
Paris comme restituée à ses possesseurs légitimes!
Hotinul-nord extrem, Chilia-gura
Dunării, Cetatea Albă — gura Nistrului şi tot teritoriul dintre liniile ce
le-am putea trage între ele a fost al nostru şi este de drept al nostru şi
astăzi, căci nu nouă ni s-a luat, nu cu noi s-au bătut ruşii, nu pămîntul
nostru 1-au putut ceda turcii.
Ştim prea bine că diplomaţii sînt
isteţi întru prefacerea dreptăţii în terfeloage fără valoare. Dar tăria unui
popor mic a stat totdauna în drept. Oare nu-i era mai uşor la inimă d-lui X,
sau cititorului rus a lui ,,Le Nord", dacă afacerea se regula între noi şi
noi renunţam la dreptul nostru de bună voie? Nu-i părea mai bine dacă tăceam
molcom şi jucam după cum ni se cînta?
Sigur că da.
De aceea, oricît de slab ar fi
dreptul lipsit de arme şi de putere, el e tot mai tare decît nedreptatea, tot
mai tare decît neadevărul.
Cu un cuvînt tătarii d-lui X şi ai
lui Rumianţof (a cărui nume d. X îl citează fără cuvînt, pentru că acest
general n-a susţinut niciodată de a fi eliberat Moldova de sub tătari, ci din
contra el a dat Moldovei, pe lîngă proprietatea şi posesiunea liniştită a
Basarabiei şi a Hotinului, acei tătari n-au trecere, ci sînt pure invenţiuni
pentru a arunca praf în ochi Europei, neştiutoare de lucrurile noastre de la
Dunăre.
Acest petec de pămînt pe care ,,Le
Nord" ar voi să-1 sacrificăm prieteniei noastre cu Rusia nu are pentru noi
nici un echivalent în lume. El însemnează misiunea noastră istorică, tăria
noastră.
La intrarea sultanului Mohamet în
Ţara Românească contra lui Vlad Ţepeş Voievod se afla între ostaşii lui şi un
sîrb, anume Constantin Milialovicz de Ostroviţa. El ne spune că pe atunci
opinia publică era că oricine s-ar război cu românii, chiar să-i învingă, numai
pagubă are. Aceasta-i foarte natural, pentru că românii nu sînt popor
cuceritor, de aceea şi apără ce-i al lor cu îndărătnicie, pentru că ce au cu
drept au şi al lor este.
Oricînd însă turcii sfătuiau pe
sultan să nu facă război cu românii, pentru că n-aduce nici un folos, ci pier
numai o mulţime de turci în zadar, atunci sultanul le răspundea : ,,Pînă cînd
românii stăpînesc Chilia şi Cetatea-Albă, iară ungurii Belgradul sîrbesc, pînă
atunci nu vom putea birui pe creştini!" (Vezi Sbior pisarzow polskich sec.
II. tom. V, Warszawa 1828).
Prin urmare sultanul Mahomet ştia
bine că acest lambeau de terre nu-i de despreţuit, şi dacă el zicea aceasta la
1490, de ce să n-o zicem noi la 1878 ?
Mutatis mutandis zicem :
Pe cîtă vreme Basarabia este în
mînile noastre, Rusia nu va putea cuceri Orientul. Căci, după cît dăm noi cu
socoteala din ciudatele teorii a frontierelor naturale, a barierelor ostile de
învins şi a victoriilor repurtate la Cahul şi Ismail, cam asta este intenţia
puternicului nostru vecin.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu