Am inceput ieri o mini-serie de maxi-articole referitoare la felul in care percepe psd libertatea de exprimare jurnalistica si la jaful organizat din Radio-ul public. Prefer ca si azi sa public cu prioritate continutul raportului Comisiei parlamentare pentru cerecetarea activitatii institutiei, dar voi adauga si cate ceva din ceea ce Comisia n-a retinut din cauze pe care nu le cunosc, dar le pot banui ; daca ne gandim ca parlamentarul pnl, pe atunci, Cioroianu, secondat indeaproape de catre peremista Lia Olguta Vasilescu era extrem de hotarat in a nu accepta aproape nimic din marturiile ce se perindau, pot spune ca Raportul este destul de bun. Fireste, nu se sufla o vorba despre felul in care Nastase intelegea sa-si recompenseze fidelii… Acest prim-mafiot daduse o Ordonanta de urgenta prin care pensionarii puteau fi reangajati cu contract pe perioada NEDETERMINATA. De prevederile ei s-au bucurat mai multi « mastodonti » comunisti din Radio si TVR, printre ei numarandu-se si Ion Ghitulescu si Gheorghe Verman, mai cunoscut pentru emisiunile « Viata satului », intai la TV si apoi la Radio. (Penibil mi s-a parut momentul in care l-au rugat pe Ghitulescu sa primeasca schimbarea contractului din « perioada nedeterminata », intr-una « determinata », ceea ce « ilustrul » n-a acceptat !).
Dl. Verman este o figura « interesanta »… Pensionat, el primeste din bani publici un pic peste 900 de milioane de lei ca prima de pensionare, dar Raportul omite sa aminteasca. Putin dupa aceasta, Nastase da acea ordonanta care are o durata de viata scurta (cca. doua saptamani), dar care permite ca anumiti pensionari Radio sa se eternizeze in institutie. Ordonanta a fost retrasa, dar efectele ei nu au incetat deoarece asa a apreciat Oficiul Juridic condus de obedientii psd. Ca nu a fost legal, e clar ca lumina zilei, dar « pastorirea » psd a Radioului nu s-a facut in respectul legii, ci in dispretul ei. Ulterior, Verman ramane doar consilier al Mariei Toghina, PDG al SRR. Povestea se putea termina aici, cu tot derizoriul ei, dar nu… Vine ziua alegerilor prezidentiale, 6 decembrie 2009 ; dimineata incepe emisiunea « Viata satului » realizata, ati ghicit, de Gh. Verman. Brusc, in difuzarea emisiunii intervine un clip audio cu o campanie fatisa anti-Basescu. Scandal, anchete etc. si este gasit « vinovatul » in persoana unui regizor de emisie ; asa a decis o comisie condusa de sluga pnl, Maria Toghina, cea care era consiliata de Verman. Iar povestea s-a incheiat respectand formal legea, dar nu si realitatea. “Acarul Paun” si-a primit sanctiunea, iar eu merg cu gandul la vorbele unei sefe a Oficiului Juridic din Radio : « daca e nevoie, gasim si motiv pentru sanctionare »…
I-a tras cineva la raspundere pe cei vinovati de toate faradelegile comise in numele interesului public? Nu. Si cine s-o faca? Toghina era o proasta pusa in fruntea institutiei pentru a executa ordinele si pentru a-si calomnia angajatii; nu era vreo justitiara si nici vreo personalitate. Ceilalti care s-au perindat prin diversele CA-uri, de la turnatorul Bertzi la colaborationista Saftoiu, au girat furtul, l-au « acoperit » si toata lumea lor a fost fericita. Si atuci cine sa sanctioneze jaful ? Comitetul Director ? Pai era acelasi CD care il comisese… In fruntea Radio Romania Cultural a fost « implementata » alta fiinta convinsa ca taticul psd-ist de la Ministerul Agriculturii iliescian i-a cumparat de gratis un post de radio unde ea sa poata sa-si exhibe frustrarile : Oltea Serban Parau. Taticul poate nu era de-ajuns, daca nu era si nasul-redactor sef al « Jurnalului de Duminica ». Incet-incet caracatita rosie si-a instalat tentaculele, majoritatea ramanand pana azi neclintite. Lichelismul si clientela pupincurista au fost singurii beneficiari ai instapanirii pesediste din SRR. Nu era un pui de caracatita, ci una batrana de cand e lumea, cu ventuzele otravite adanc infipte. Si ? Nimic… Parlamentul reconfirma anual CA-ul uitandu-se bovin in rapoarte financiar-contabile masluite, Parchetul nu-i cauta nici la averi si nici la Codul Penal, iar banii publici dispar incet, dar sigur, in directii diverse. Pentru a nu starni intrebari, acest Raport nu este deloc secret ; este public si bine ascuns in arhiva Parlamentului. Atat de bine e pus, incat nici justitia nu vrea sa-l vada si nici parlamentarii (nici macar cei care au lucrat la el). Ce asteptari putem avea in conditiile in care nici macar Raluca Turcan, presedinta Comisiei nu vrea sa discute despre el ? De ce o face ? Nu stiu, dar pot presupune ; un comentariu pe blogul ei, unul ce facea referire la continutul Raportului isi asteapta si azi, dupa 3 ani, confirmarea. Penultima parte a Raportului poate arata, cat de cat, cam care e speranta pe care o putem avea ca SRR va deveni un serviciu public necontaminat de intruziunea lui Vantu in CA, a lui Felix in CD si a psd in toate…
"Nereguli cu privire la contractul pentru executarea de lucrări de construcţii cu firma IRIDEX
Cu toate că s-au întocmit note de renunţări de 2.176.943.223 lei, conform borderou situaţii de plată nr.3 anexat, valoarea contractului şi a ofertei câştigătoare s-a majorat. Astfel, ulterior executării lucrărilor s-a încheiat Actul adiţional nr. 1 înregistrat sub nr. 1250/07.12.2004, prin care s-a decalat termenul de execuţie a lucrărilor la 30.11.2004 . Totodată, potrivit art. 2 din actul adiţional “se suplimentează lucrările conform notelor de comandă suplimentară, elaborate de proiectantul general, aprobate de beneficiar şi însuşite de constructor cu suma de 1.404.000.000 lei (TVA inclus)”. Prin acest procedeu s-a majorat valoarea iniţială adjudecată la selecţia de oferte de la 3.226.326.000 lei la 4.627.326.000 lei, adică cu un procent de 30% faţa de cea iniţiala. În final, conform studiilor de lucrări, valoarea lucrărilor executate a fost de 4.552.432.188 lei (cu toate că au existat renuntari de 2.176.943.223 lei). Se poate trage concluzia că Documentaţia elaborată a fost incompletă sau că au existat unele omisiuni în elaborarea ofertei care au fost corectate prin actul adiţional. Prin această modalitate au fost afectate interesele celorlalte firme participante la selecţia de ofertă.
În concluzie: lucrări în valoare de 1.404.000.000 lei, aprobate de SRR şi însuşite de constructor au fost realizate fără o selecţie de ofertă sau licitaţie. Prin această modalitate nu s-au respectat prevederile Ordonanţei nr. 60/2001 privind achiziţiile pblice, aprobată prin Legea 212 / 2002, HG 461/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei, respectiv Ordinul MFPMLPTL nr.1014/2001.
Art.46 (3) din HG 461/2001 prevede: Oferta care a fost stabilită câştigătoare nu poate fi modificată. HG 461/2001 prevede la art. 9, lit. c, pct. b: “În cazul în care valoarea cumulatî a tuturor obiectelor care intră în componenţa lucrării respective depăşeşte pragul valoric prveăzut de art.13 din Ordonanţa, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura cererii de ofertă numai pentru obiectele cu funcţionalitate independentă care îndeplinesc în mod cumulative urmatoarele condţtii:
- valoarea estimată a obiectului respectiv reprezintă mai putin de 20% din valoarea pragului valoric;
- valoarea estimata cumulată a obiectelor pentru care se aplica prezenta exceptie nu depaşeste 20% din valoarea totala estimata a lucrarii”. In cazul obiectului “Amenajare intrare hol acces si bufet Temisana” aceste prevederi legale nu s-au respectat.
Raspunzatori: Membri comisiei de evaluare si persoana care a acordat viza de control financiar preventiv pe actul aditional 1250/07.12.2004, Motoarga Valentin. La neregulile cu privire la calitatea activităţii financiar-contabile, se adaugă aşadar încălcări ale legii şi managementul defectuos. Potrivit Ordinului SRR nr. 999/ 26.11.2003 al Directorului General Dragoş Şeuleanu ( Anexa 1) atribuţiile acordării vizei CFP au fost delegate lui :
• Motoargă Valentin – şef serviciu Financiar
• Şilcov Mihaela – şef serviciu Contabilitate
• Calota Elena – şef serviciu Salarii – Onorarii
Înfiinţarea Fundaţiei Radio Romania de către SRR şi nereguli în sponsorizarea acesteia
Consiliul de Administraţie al S.R.R în şedinţa din 16 august 2004 a aprobat numirea membrilor Consiliului Director al Fundaţiei Radio Romania:
- Gheorghe Verman – preşedinte
- Mihai Pocorschi - vicepreşedinte
Fundaţia se constituie cu un patrimoniu iniţial de 200.000.000 lei
Fondator: SRR.
Statutul este semnat de Şeuleanu Dragoş- Preşedinte Director General.
Pe baza unui Memorandum intern înregistrat sub nr.1084/10.08.2004 se propune ca susţinerea financiară a activităţii să se facă prin sponsorizare. Se încheie contractul de sponsorizare nr.996/20.08.2004 între S.R.R şi Fundaţie care a fost semnat din partea S.R.R de Constantin Puşcaş – Director Gen. Adj., iar pentru Control Financiar Preventiv de Valentin Motoargă.
La cap.II, art.3 din contract se prevede: “obiectul prezentului contract îl constituie sponsorizarea prin mijloace financiare de către Sponsor a activităţilor Fundaţiei Radio Romania pentru îndeplinirea scopului fundaţiei”. În acest scop SRR va pune la dispoziţia Fundaţiei lunar suma de 500.000.000 lei conform hotărârilor Consiliului de Administraţie. În perioada 02.09.2004 – 31.12.2004, S.R.R a virat la Fundaţie suma de 2.046.100.000 lei.
În urma verificărilor Comisiei de anchetă s-a constatat că suma acordata de catre SRR Fundatiei RR, in perioada mentioanata, este nelegala intrucat prin statutul de organizare si functionare nu era prevazuta diminuarea veniturilor SRR cu cheltuieli neprevazute in bugetul de Venituri si Cheltuieli.
Încălcarea prevederilor legale in cazul majorarii plafonului pentru sistemul informatic
Licitaţia şi contractul pentru realizarea “Sistemului informatic integrat” s-a majorat nelegal cu cca. 1,5 mil. EUR prin contractarea unor repere şi produse care nu au figurat în documentaţia şi caietul de sarcini al licitaţiei iniţiale declarată câstigătoare firmei Forte Computer la valoarea de 6.351.900 EUR + TVA 1.206.861 EUR, adică 7.558.761 EUR (Ex.: instalaţiile de aer condiţionat, grupul electrogen, servere etc.).
De asemenea, o parte din cheltuielile de pregătire profesionala aferente “Sistemului informatic integrat” care au fost de 200 EUR/zi/pers. au fost trecute în BVC la capitolul cheltuieli de pregătire profesională şi sunt evaluate la cca. 1,5 mil. EUR. Astfel, s-a ajuns că valoarea “Sistemului informatics integrat” să depăşească 9 mil. EUR.
Prin această procedură s-au încălcat prevederile Ord. 60/2001, Legii 212/2001, HG 461/2001 şi Ord. MFP 1012/2001 Sectiunea II pct. F - Atribuirea contractului de achiziţie publică: ”procentul maxim pe care autoritatea contractual l-ar putea impune ofertantului a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigatoare pentru creşterea sau descrşterea cantităţilor de produse. Acest procent nu poate fi mai mare de 10%”. Responsabili pentru aceste ilegalitati se fac cei ce au aprobat şi semnat contractul pentru majorarea valorii iniţiale, precum şi persoana care a acordat viza de control financiar preventiv pe actul adiţional respectiv.
Acordarea arbitrară a fondului de premiere
În perioada 2002-2004, fondul de premiere s-a utilizat în mod arbitrar acordându-se prime conducerii S.R.R. de 1.907.647.402 lei fără să existe în toate cazurile o fundamentare şi o justificare a sumelor acordate în funcţie de performanţele obţinute. Astfel, dl director general adjunct Gheorghe Verman a beneficiat în perioada 2002- 2004 prin bunavoinţa dlui director general Dragoş Şeuleanu de suma de 877.744.811 lei din care numai în anul 2004 a primit suma de 510.343.725 lei. Conducerea S.R.R., făcând parte în acelaşi timp şi din Comitetul Director, aprobarea acordării primelor trebuia făcuta de Consiliul de Administraţie.
Încălcarea prevederilor legale privind deplasarile în străinătate ale preşedintelui director general.
În perioada 2003-2004 dl. director general Dragos Şeuleanu a efectuat şapte deplasari in SUA, Anglia si Italia. S-a constatat, din analiza documentelor aflate la S.R.R., constând în ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, următoarele:
a) Perioada 24.09 – 04.10.2003 Atlanta – Washington - Milano
- Ordin 743 / 17.09.2003, semnat de Dragos Seuleanu
- Diurna: 66 $ x 8 zile + 56 Euro x zile
- Cazare: 320 $ x 7 nopti + 300 Euro x 2 nopti
- Transport cu avionul – clasa business
- S-au achiziţionat : Memorie Panasonic = 219,99 $ se face NIR
- Memorie Lexar = 99,99 $ se face NIR
b) Perioada 12- 16.11.2003 Washington : National Public Radio, National Press Club
- Ordin 958/10.11.2003, semnat Dragoş Şeuleanu
- Diurna: 66 $ x 5 zile
- Cazare: 320 $ x 3 nopţi
- Transport cu avionul – clasa business
c) Perioada 25 – 29.01.2004 Washington: NBS National Public Radio
- Ordin 55/ 19.01.2004, semnat Verman
- Diurna: 5 zile x 66 Euro
- Cazare: 3 zile , categoria B
- Transport clasa business
- Achizitionat: adaptor Laptop; adaptor universal, translator universal pentru limbi de circulatie – se face NIR
d) Perioada 21- 29.04.2004 : Londra – Washington Reuniune Radio
- Ordin 441/ 16.04.2004 , semnat de Dragoş Şeuleanu
- Diurna: categoria II , 66 $/ zi
- Cazare: SUA 380 $/ noapte + UK 241 Lire/ noapte
e) Perioada 18 – 31.07.2004 Washington + Boston : deschiderea Biroului de Presa al SRR si la Convenţia Democratică
- Ordin 800/ 02.07.2004, semnat de Gheorghe Verman
- Diurna: 14 zile x 66 $/ zi , categoria II pt. director
- Cazare: 13 nopţi x 299 $/ noapte
- Transport business class
Se modifică prin ordin 1017/ 20.08.2004
“SRR suportă în plus:
- 660 $ : transport intern USD
- 672,68 : achiziţionare carti, reviste memorie telefon+ foto
- 843 $ : cheltuieli justificate
- cazare 12 nopti x 346” $/ noapte
f) Perioada 28.08 – 4.09.2004 New York: reflectarea jurnalistică a Convenţiei Republicane
- Ordin 1027/ 26.08 semnat de Gheorghe Verman
- Diurna: categoria II 8 zile x 66 $/ zi
- Cazare: 6 nopti plafon B ( 420 $ x 6 nopti)
- Transport business class
Se modifică prin ordin 1115 / 10.05.2004
“SRR suportă în plus :
- 289 Euro echipamente
- 157,08 Euro si 336,47 $ carti , reviste , CD-uri
- 1943,96 $ telefoane + acces internet
- transfer aeroport 45 Euro + 108,60 $
g) Perioada 17 – 21.10.2004: Washington - Conferinţa Internaţională
- Diurna: 5 zile x 84 $ / zi
- Cazare: 3 nopti, plafon B
- Transport Bussines class
Până la stabilirea oportunităţii deplasării în străinătate a lui Dragos Seuleanu şi a cheltuielilor efectuate, se reţine răspunderea materială pentru: diferenţa de diurnă acordată; sumele cheltuite în plus la cazare peste baremul stabilit; diferenţa pentru transport pe clasa business.
În concluzie este nejustificată:
- diferenţa de diurnă acordată în plus;
- sumele cheltuite în plus peste baremul stabilit prin Hotararea 436/2002;
- diferenţa pentru transport pe clasa business. Cu prilejul deplasărilor, dl Dragoş Şeuleanu a achizitionat diverse bunuri care au fost justificate prin decontul de cheltuieli, iar la unele din aceste bunuri s-au intocmit note de intrare-recepţie pentru evidentierea lor in contabilitate. Asupra necesităţii şi oportunităţii acestor achiziţii nu ne putem pronunţa.
Considerăm că trebuie analizat în continuare:
- dacă se justifică aceste deplasari în stăainatate ale dlui Dragos Seuleanu ca “om de presă”;
- ce cheltuieli s-au efectuat cu cardurile pe parcursul deplasărilor;
- necesitatea şi oportunitatea achiziţiilor efectuate de catre dl director general.
Efetuarea concertelor în străinătate ale Orchestrei Naţionale Radio si a unor cheltuieli fara aprobarea si mandatul Consiliului de Administratie
Preşedintele-director general a angajat în anul 2004 unele concerte ale Orchestrei Naţionale Radio în străinătate si efectuarea unor cheltuieli fără aprobarea şi mandatul Consiliului de Administraţie. Scopul manifestărilor: promovarea imaginii S.R.R în străinătate şi a valorilor spiritualităţii româneşti.
S-au analizat următoarele acţiuni:
1. Concert Paris 23 noiembrie 2004
a) Memorandum din data de 12.10.2004, aprobat de Preşedinte Director General şi membri Comitetului de Direcţie format din: Gheorghe Verman, Ilie Mihai, Constantin Puşcaş, Doru Ionescu, Emilian Blînda, Dan Santa, Nicolae Costin. Aprobarea deplasării trebuia dată de Consiliul de Administraţie
b) Se întocmeşte un deviz estimativ de 149.200 Euro pentru 140 persoane, aprobat de Gheorghe Verman,
Constantin Puşcaş, Emilian Blînda, Dan Santa, Valentin Motoargă
c) Se încheie contract de prestări servicii cu SC Marshall Turism SRL pentru cazare + transport la sol şi contract charter cu Acvila Air Decont de cheltuieli 162.974 EUR din care:
- campanie de promovare fact. 8743720/2.12.2004 = 36.646.288 lei
- filmare concert + înregistrare video fact. 347/02.12.2004 = 90.986.748 lei
2. Concert Bruxelles 5 mai 2004, la dosar există:
a) Memorandum din 20.04.2004
b) Extras din şedinţa Comitetului Director din data de 22 martie 2004: ”se aprobă organizarea la Bruxelles a unui concert al Orchestrei Naţionale Radio, cu ocazia zilei Europei”
c) Deviz estimativ de 192.455 Euro pentru deplasarea a 110 persoane
d) Contract charter cu firma Jetran Asset Management SRL, în care operator este Acvila Air
e) Contract prestări servicii cu Maxitours – Bruxelles pentru cazare si transport la sol
Decont de cheltuieli : suma totală cheltuită 6.665.379.354 lei sau 162.974 Euro
- campanie de promovare şi relaţii publice:
- promoţie presa scrisă + servicii grafice, mape personalizate
- programe sală, afişe,
total : 2.362.791.941 lei = 57.699 Euro
3. Concert Haga în 24 iunie 2004
a) Memorandum din 18.05.2004, aprobat Preşedinte, Director General Dragoş Şeuleanu. Mai semnează Gheorghe Verman, Emilian Blînda, Constantin Puşcaş, Ilie Mihai, Doru Ionescu, Dan Şanta, Nicolae Costin
b) Şedinţa Comitetului Director din 8.06.2004 care aproba: “organizarea unui concert al ONR la Haga, cu ocazia împlinirii a 10 ani de colaborare radiofonică româno – olandeză.
c) Deviz estimativ : 198.515 Euro pentru 125 persoane
d) Se încheie contract charter cu Acvila Air şi SCANIO SRL pentru cazare
Decont de cheltuieli : 154.122, 52 Euro din care:
- campanie de promovare
- fact. 46.600/28.06.2004 - 237.238.866 = 5.828,52 Euro
- fact. 90001808/29.06.2004 - 439.069.954 = 10.780,80 Euro
- filmare concert + înregistrare audio: fact. 42401478/16.06.2004 - 23.000 Euro
4. Concert Paris – Viena – Bratislava 1- 6 noiembrie 2004
a) Memorandum 14.10.2004, aprobat de Preşedinte şi membrii Consiliului de Direcţie
b) Se întocmeşte deviz estimativ de 250.000 Euro pentru 130 persoane x 35 Euro x 6 zile
c) Se încheie contract prestări servicii cu Marshall Turism SRL, servicii cazare + transport la sol + contract charter cu Acvila Air
Decont de cheltuieli : 201.410 EUR din care:
- cheltuieli imagine şi transmisii TV 261.373.218 lei: aprox. 6.395 Euro
- campanie de promovare: - promoţie presa scrisă şi servicii grafice: aprox. 16.395 Euro
Semnalarea conflictelor de interese şi a nerespectării reglementărilor legale cu privire la licitaţii în derularea contractelor de prestări servicii cu firma PUBLIROM
În perioada 2000-2005 Societatea Română de Radiodifuziune a încheiat contracte de prestări servicii cu firma Publirom SA. Aceste contracte de prestări servicii au fost dirijate către Publirom de fostul Director General Adj. al S.R.R Mircea Manole, care a fost director la această societate fiind si acţionar, iar ginerele acestuia este Director la Publirom (Aşa cum rezultă din ziarul România Liberă, pag.3, din 1.07.2002).Problema devine şi mai complicată când fostul contabil şef al firmei Publirom d-l Valentin Motoargă semnează contractele pentru legalitate şi acordă viză de control financiar preventiv pe aceste contracte în calitate de şef serviciu Financiar în S.R.R. Toate aceste contracte constau în tipărituri, editarea Revistei Radio devenită ulterior “Universul Radio”, cărţi, pliante, programe sală etc.
Exemple: Contract nr.205/11.02.2000 ; Contract nr.1525/27.11.2001 ; Contract nr.84/18.02.2002 ; Contract nr.20090/10.07.2002 ; Contract nr.2411/12.11.2002 ; Contract nr.2511/6.12.2002
Prestaţiile efectuate de Publirom în perioada 2000 – 2004 s-au făcut fără a se organiza licitaţii sau selecţii de oferte aşa cum prevedea Ordonanţa nr.12/1993, HG nr. 63/94 şi ulterior Ordonanţa nr.60/2001 aprobată prin Legea nr.212/2001 şi Ord. MFP nr.1013/2001.
Ultimul exemplu de conflict de interes îl reprezintă contractul încheiat între Publirom şi Societatea Română de Radiodifuziune pentru tipărirea revistei “Universul Radio” în valoare de 182.855,4 EUR ,circa 7,2 miliarde lei, care a fost vizat pentru control financiar preventiv de Valentin Motoargă, şef serviciu Financiar S.R.R., deşi a fost anterior contabil şef la Publirom.
În ciuda declaraţiilor din cadrul audierilor ale preşedintelui-director general care a afirmat ca nu exista nici o problema, în urma verificărilor Comisie de anchetă a contractului cu Publirom concluzia noastra este ca prin participarea dlui. Motoroaga la definitivarea acestui contract, asupra relatiei contractuale SRR – Publirom planează suspiciunea conflictului de interese şi, implicit suspiciunea cheltuirii nejudicioase a banului public."
Dl. Verman este o figura « interesanta »… Pensionat, el primeste din bani publici un pic peste 900 de milioane de lei ca prima de pensionare, dar Raportul omite sa aminteasca. Putin dupa aceasta, Nastase da acea ordonanta care are o durata de viata scurta (cca. doua saptamani), dar care permite ca anumiti pensionari Radio sa se eternizeze in institutie. Ordonanta a fost retrasa, dar efectele ei nu au incetat deoarece asa a apreciat Oficiul Juridic condus de obedientii psd. Ca nu a fost legal, e clar ca lumina zilei, dar « pastorirea » psd a Radioului nu s-a facut in respectul legii, ci in dispretul ei. Ulterior, Verman ramane doar consilier al Mariei Toghina, PDG al SRR. Povestea se putea termina aici, cu tot derizoriul ei, dar nu… Vine ziua alegerilor prezidentiale, 6 decembrie 2009 ; dimineata incepe emisiunea « Viata satului » realizata, ati ghicit, de Gh. Verman. Brusc, in difuzarea emisiunii intervine un clip audio cu o campanie fatisa anti-Basescu. Scandal, anchete etc. si este gasit « vinovatul » in persoana unui regizor de emisie ; asa a decis o comisie condusa de sluga pnl, Maria Toghina, cea care era consiliata de Verman. Iar povestea s-a incheiat respectand formal legea, dar nu si realitatea. “Acarul Paun” si-a primit sanctiunea, iar eu merg cu gandul la vorbele unei sefe a Oficiului Juridic din Radio : « daca e nevoie, gasim si motiv pentru sanctionare »…
I-a tras cineva la raspundere pe cei vinovati de toate faradelegile comise in numele interesului public? Nu. Si cine s-o faca? Toghina era o proasta pusa in fruntea institutiei pentru a executa ordinele si pentru a-si calomnia angajatii; nu era vreo justitiara si nici vreo personalitate. Ceilalti care s-au perindat prin diversele CA-uri, de la turnatorul Bertzi la colaborationista Saftoiu, au girat furtul, l-au « acoperit » si toata lumea lor a fost fericita. Si atuci cine sa sanctioneze jaful ? Comitetul Director ? Pai era acelasi CD care il comisese… In fruntea Radio Romania Cultural a fost « implementata » alta fiinta convinsa ca taticul psd-ist de la Ministerul Agriculturii iliescian i-a cumparat de gratis un post de radio unde ea sa poata sa-si exhibe frustrarile : Oltea Serban Parau. Taticul poate nu era de-ajuns, daca nu era si nasul-redactor sef al « Jurnalului de Duminica ». Incet-incet caracatita rosie si-a instalat tentaculele, majoritatea ramanand pana azi neclintite. Lichelismul si clientela pupincurista au fost singurii beneficiari ai instapanirii pesediste din SRR. Nu era un pui de caracatita, ci una batrana de cand e lumea, cu ventuzele otravite adanc infipte. Si ? Nimic… Parlamentul reconfirma anual CA-ul uitandu-se bovin in rapoarte financiar-contabile masluite, Parchetul nu-i cauta nici la averi si nici la Codul Penal, iar banii publici dispar incet, dar sigur, in directii diverse. Pentru a nu starni intrebari, acest Raport nu este deloc secret ; este public si bine ascuns in arhiva Parlamentului. Atat de bine e pus, incat nici justitia nu vrea sa-l vada si nici parlamentarii (nici macar cei care au lucrat la el). Ce asteptari putem avea in conditiile in care nici macar Raluca Turcan, presedinta Comisiei nu vrea sa discute despre el ? De ce o face ? Nu stiu, dar pot presupune ; un comentariu pe blogul ei, unul ce facea referire la continutul Raportului isi asteapta si azi, dupa 3 ani, confirmarea. Penultima parte a Raportului poate arata, cat de cat, cam care e speranta pe care o putem avea ca SRR va deveni un serviciu public necontaminat de intruziunea lui Vantu in CA, a lui Felix in CD si a psd in toate…
"Nereguli cu privire la contractul pentru executarea de lucrări de construcţii cu firma IRIDEX
Cu toate că s-au întocmit note de renunţări de 2.176.943.223 lei, conform borderou situaţii de plată nr.3 anexat, valoarea contractului şi a ofertei câştigătoare s-a majorat. Astfel, ulterior executării lucrărilor s-a încheiat Actul adiţional nr. 1 înregistrat sub nr. 1250/07.12.2004, prin care s-a decalat termenul de execuţie a lucrărilor la 30.11.2004 . Totodată, potrivit art. 2 din actul adiţional “se suplimentează lucrările conform notelor de comandă suplimentară, elaborate de proiectantul general, aprobate de beneficiar şi însuşite de constructor cu suma de 1.404.000.000 lei (TVA inclus)”. Prin acest procedeu s-a majorat valoarea iniţială adjudecată la selecţia de oferte de la 3.226.326.000 lei la 4.627.326.000 lei, adică cu un procent de 30% faţa de cea iniţiala. În final, conform studiilor de lucrări, valoarea lucrărilor executate a fost de 4.552.432.188 lei (cu toate că au existat renuntari de 2.176.943.223 lei). Se poate trage concluzia că Documentaţia elaborată a fost incompletă sau că au existat unele omisiuni în elaborarea ofertei care au fost corectate prin actul adiţional. Prin această modalitate au fost afectate interesele celorlalte firme participante la selecţia de ofertă.
În concluzie: lucrări în valoare de 1.404.000.000 lei, aprobate de SRR şi însuşite de constructor au fost realizate fără o selecţie de ofertă sau licitaţie. Prin această modalitate nu s-au respectat prevederile Ordonanţei nr. 60/2001 privind achiziţiile pblice, aprobată prin Legea 212 / 2002, HG 461/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei, respectiv Ordinul MFPMLPTL nr.1014/2001.
Art.46 (3) din HG 461/2001 prevede: Oferta care a fost stabilită câştigătoare nu poate fi modificată. HG 461/2001 prevede la art. 9, lit. c, pct. b: “În cazul în care valoarea cumulatî a tuturor obiectelor care intră în componenţa lucrării respective depăşeşte pragul valoric prveăzut de art.13 din Ordonanţa, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura cererii de ofertă numai pentru obiectele cu funcţionalitate independentă care îndeplinesc în mod cumulative urmatoarele condţtii:
- valoarea estimată a obiectului respectiv reprezintă mai putin de 20% din valoarea pragului valoric;
- valoarea estimata cumulată a obiectelor pentru care se aplica prezenta exceptie nu depaşeste 20% din valoarea totala estimata a lucrarii”. In cazul obiectului “Amenajare intrare hol acces si bufet Temisana” aceste prevederi legale nu s-au respectat.
Raspunzatori: Membri comisiei de evaluare si persoana care a acordat viza de control financiar preventiv pe actul aditional 1250/07.12.2004, Motoarga Valentin. La neregulile cu privire la calitatea activităţii financiar-contabile, se adaugă aşadar încălcări ale legii şi managementul defectuos. Potrivit Ordinului SRR nr. 999/ 26.11.2003 al Directorului General Dragoş Şeuleanu ( Anexa 1) atribuţiile acordării vizei CFP au fost delegate lui :
• Motoargă Valentin – şef serviciu Financiar
• Şilcov Mihaela – şef serviciu Contabilitate
• Calota Elena – şef serviciu Salarii – Onorarii
Înfiinţarea Fundaţiei Radio Romania de către SRR şi nereguli în sponsorizarea acesteia
Consiliul de Administraţie al S.R.R în şedinţa din 16 august 2004 a aprobat numirea membrilor Consiliului Director al Fundaţiei Radio Romania:
- Gheorghe Verman – preşedinte
- Mihai Pocorschi - vicepreşedinte
Fundaţia se constituie cu un patrimoniu iniţial de 200.000.000 lei
Fondator: SRR.
Statutul este semnat de Şeuleanu Dragoş- Preşedinte Director General.
Pe baza unui Memorandum intern înregistrat sub nr.1084/10.08.2004 se propune ca susţinerea financiară a activităţii să se facă prin sponsorizare. Se încheie contractul de sponsorizare nr.996/20.08.2004 între S.R.R şi Fundaţie care a fost semnat din partea S.R.R de Constantin Puşcaş – Director Gen. Adj., iar pentru Control Financiar Preventiv de Valentin Motoargă.
La cap.II, art.3 din contract se prevede: “obiectul prezentului contract îl constituie sponsorizarea prin mijloace financiare de către Sponsor a activităţilor Fundaţiei Radio Romania pentru îndeplinirea scopului fundaţiei”. În acest scop SRR va pune la dispoziţia Fundaţiei lunar suma de 500.000.000 lei conform hotărârilor Consiliului de Administraţie. În perioada 02.09.2004 – 31.12.2004, S.R.R a virat la Fundaţie suma de 2.046.100.000 lei.
În urma verificărilor Comisiei de anchetă s-a constatat că suma acordata de catre SRR Fundatiei RR, in perioada mentioanata, este nelegala intrucat prin statutul de organizare si functionare nu era prevazuta diminuarea veniturilor SRR cu cheltuieli neprevazute in bugetul de Venituri si Cheltuieli.
Încălcarea prevederilor legale in cazul majorarii plafonului pentru sistemul informatic
Licitaţia şi contractul pentru realizarea “Sistemului informatic integrat” s-a majorat nelegal cu cca. 1,5 mil. EUR prin contractarea unor repere şi produse care nu au figurat în documentaţia şi caietul de sarcini al licitaţiei iniţiale declarată câstigătoare firmei Forte Computer la valoarea de 6.351.900 EUR + TVA 1.206.861 EUR, adică 7.558.761 EUR (Ex.: instalaţiile de aer condiţionat, grupul electrogen, servere etc.).
De asemenea, o parte din cheltuielile de pregătire profesionala aferente “Sistemului informatic integrat” care au fost de 200 EUR/zi/pers. au fost trecute în BVC la capitolul cheltuieli de pregătire profesională şi sunt evaluate la cca. 1,5 mil. EUR. Astfel, s-a ajuns că valoarea “Sistemului informatics integrat” să depăşească 9 mil. EUR.
Prin această procedură s-au încălcat prevederile Ord. 60/2001, Legii 212/2001, HG 461/2001 şi Ord. MFP 1012/2001 Sectiunea II pct. F - Atribuirea contractului de achiziţie publică: ”procentul maxim pe care autoritatea contractual l-ar putea impune ofertantului a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigatoare pentru creşterea sau descrşterea cantităţilor de produse. Acest procent nu poate fi mai mare de 10%”. Responsabili pentru aceste ilegalitati se fac cei ce au aprobat şi semnat contractul pentru majorarea valorii iniţiale, precum şi persoana care a acordat viza de control financiar preventiv pe actul adiţional respectiv.
Acordarea arbitrară a fondului de premiere
În perioada 2002-2004, fondul de premiere s-a utilizat în mod arbitrar acordându-se prime conducerii S.R.R. de 1.907.647.402 lei fără să existe în toate cazurile o fundamentare şi o justificare a sumelor acordate în funcţie de performanţele obţinute. Astfel, dl director general adjunct Gheorghe Verman a beneficiat în perioada 2002- 2004 prin bunavoinţa dlui director general Dragoş Şeuleanu de suma de 877.744.811 lei din care numai în anul 2004 a primit suma de 510.343.725 lei. Conducerea S.R.R., făcând parte în acelaşi timp şi din Comitetul Director, aprobarea acordării primelor trebuia făcuta de Consiliul de Administraţie.
Încălcarea prevederilor legale privind deplasarile în străinătate ale preşedintelui director general.
În perioada 2003-2004 dl. director general Dragos Şeuleanu a efectuat şapte deplasari in SUA, Anglia si Italia. S-a constatat, din analiza documentelor aflate la S.R.R., constând în ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, următoarele:
a) Perioada 24.09 – 04.10.2003 Atlanta – Washington - Milano
- Ordin 743 / 17.09.2003, semnat de Dragos Seuleanu
- Diurna: 66 $ x 8 zile + 56 Euro x zile
- Cazare: 320 $ x 7 nopti + 300 Euro x 2 nopti
- Transport cu avionul – clasa business
- S-au achiziţionat : Memorie Panasonic = 219,99 $ se face NIR
- Memorie Lexar = 99,99 $ se face NIR
b) Perioada 12- 16.11.2003 Washington : National Public Radio, National Press Club
- Ordin 958/10.11.2003, semnat Dragoş Şeuleanu
- Diurna: 66 $ x 5 zile
- Cazare: 320 $ x 3 nopţi
- Transport cu avionul – clasa business
c) Perioada 25 – 29.01.2004 Washington: NBS National Public Radio
- Ordin 55/ 19.01.2004, semnat Verman
- Diurna: 5 zile x 66 Euro
- Cazare: 3 zile , categoria B
- Transport clasa business
- Achizitionat: adaptor Laptop; adaptor universal, translator universal pentru limbi de circulatie – se face NIR
d) Perioada 21- 29.04.2004 : Londra – Washington Reuniune Radio
- Ordin 441/ 16.04.2004 , semnat de Dragoş Şeuleanu
- Diurna: categoria II , 66 $/ zi
- Cazare: SUA 380 $/ noapte + UK 241 Lire/ noapte
e) Perioada 18 – 31.07.2004 Washington + Boston : deschiderea Biroului de Presa al SRR si la Convenţia Democratică
- Ordin 800/ 02.07.2004, semnat de Gheorghe Verman
- Diurna: 14 zile x 66 $/ zi , categoria II pt. director
- Cazare: 13 nopţi x 299 $/ noapte
- Transport business class
Se modifică prin ordin 1017/ 20.08.2004
“SRR suportă în plus:
- 660 $ : transport intern USD
- 672,68 : achiziţionare carti, reviste memorie telefon+ foto
- 843 $ : cheltuieli justificate
- cazare 12 nopti x 346” $/ noapte
f) Perioada 28.08 – 4.09.2004 New York: reflectarea jurnalistică a Convenţiei Republicane
- Ordin 1027/ 26.08 semnat de Gheorghe Verman
- Diurna: categoria II 8 zile x 66 $/ zi
- Cazare: 6 nopti plafon B ( 420 $ x 6 nopti)
- Transport business class
Se modifică prin ordin 1115 / 10.05.2004
“SRR suportă în plus :
- 289 Euro echipamente
- 157,08 Euro si 336,47 $ carti , reviste , CD-uri
- 1943,96 $ telefoane + acces internet
- transfer aeroport 45 Euro + 108,60 $
g) Perioada 17 – 21.10.2004: Washington - Conferinţa Internaţională
- Diurna: 5 zile x 84 $ / zi
- Cazare: 3 nopti, plafon B
- Transport Bussines class
Până la stabilirea oportunităţii deplasării în străinătate a lui Dragos Seuleanu şi a cheltuielilor efectuate, se reţine răspunderea materială pentru: diferenţa de diurnă acordată; sumele cheltuite în plus la cazare peste baremul stabilit; diferenţa pentru transport pe clasa business.
În concluzie este nejustificată:
- diferenţa de diurnă acordată în plus;
- sumele cheltuite în plus peste baremul stabilit prin Hotararea 436/2002;
- diferenţa pentru transport pe clasa business. Cu prilejul deplasărilor, dl Dragoş Şeuleanu a achizitionat diverse bunuri care au fost justificate prin decontul de cheltuieli, iar la unele din aceste bunuri s-au intocmit note de intrare-recepţie pentru evidentierea lor in contabilitate. Asupra necesităţii şi oportunităţii acestor achiziţii nu ne putem pronunţa.
Considerăm că trebuie analizat în continuare:
- dacă se justifică aceste deplasari în stăainatate ale dlui Dragos Seuleanu ca “om de presă”;
- ce cheltuieli s-au efectuat cu cardurile pe parcursul deplasărilor;
- necesitatea şi oportunitatea achiziţiilor efectuate de catre dl director general.
Efetuarea concertelor în străinătate ale Orchestrei Naţionale Radio si a unor cheltuieli fara aprobarea si mandatul Consiliului de Administratie
Preşedintele-director general a angajat în anul 2004 unele concerte ale Orchestrei Naţionale Radio în străinătate si efectuarea unor cheltuieli fără aprobarea şi mandatul Consiliului de Administraţie. Scopul manifestărilor: promovarea imaginii S.R.R în străinătate şi a valorilor spiritualităţii româneşti.
S-au analizat următoarele acţiuni:
1. Concert Paris 23 noiembrie 2004
a) Memorandum din data de 12.10.2004, aprobat de Preşedinte Director General şi membri Comitetului de Direcţie format din: Gheorghe Verman, Ilie Mihai, Constantin Puşcaş, Doru Ionescu, Emilian Blînda, Dan Santa, Nicolae Costin. Aprobarea deplasării trebuia dată de Consiliul de Administraţie
b) Se întocmeşte un deviz estimativ de 149.200 Euro pentru 140 persoane, aprobat de Gheorghe Verman,
Constantin Puşcaş, Emilian Blînda, Dan Santa, Valentin Motoargă
c) Se încheie contract de prestări servicii cu SC Marshall Turism SRL pentru cazare + transport la sol şi contract charter cu Acvila Air Decont de cheltuieli 162.974 EUR din care:
- campanie de promovare fact. 8743720/2.12.2004 = 36.646.288 lei
- filmare concert + înregistrare video fact. 347/02.12.2004 = 90.986.748 lei
2. Concert Bruxelles 5 mai 2004, la dosar există:
a) Memorandum din 20.04.2004
b) Extras din şedinţa Comitetului Director din data de 22 martie 2004: ”se aprobă organizarea la Bruxelles a unui concert al Orchestrei Naţionale Radio, cu ocazia zilei Europei”
c) Deviz estimativ de 192.455 Euro pentru deplasarea a 110 persoane
d) Contract charter cu firma Jetran Asset Management SRL, în care operator este Acvila Air
e) Contract prestări servicii cu Maxitours – Bruxelles pentru cazare si transport la sol
Decont de cheltuieli : suma totală cheltuită 6.665.379.354 lei sau 162.974 Euro
- campanie de promovare şi relaţii publice:
- promoţie presa scrisă + servicii grafice, mape personalizate
- programe sală, afişe,
total : 2.362.791.941 lei = 57.699 Euro
3. Concert Haga în 24 iunie 2004
a) Memorandum din 18.05.2004, aprobat Preşedinte, Director General Dragoş Şeuleanu. Mai semnează Gheorghe Verman, Emilian Blînda, Constantin Puşcaş, Ilie Mihai, Doru Ionescu, Dan Şanta, Nicolae Costin
b) Şedinţa Comitetului Director din 8.06.2004 care aproba: “organizarea unui concert al ONR la Haga, cu ocazia împlinirii a 10 ani de colaborare radiofonică româno – olandeză.
c) Deviz estimativ : 198.515 Euro pentru 125 persoane
d) Se încheie contract charter cu Acvila Air şi SCANIO SRL pentru cazare
Decont de cheltuieli : 154.122, 52 Euro din care:
- campanie de promovare
- fact. 46.600/28.06.2004 - 237.238.866 = 5.828,52 Euro
- fact. 90001808/29.06.2004 - 439.069.954 = 10.780,80 Euro
- filmare concert + înregistrare audio: fact. 42401478/16.06.2004 - 23.000 Euro
4. Concert Paris – Viena – Bratislava 1- 6 noiembrie 2004
a) Memorandum 14.10.2004, aprobat de Preşedinte şi membrii Consiliului de Direcţie
b) Se întocmeşte deviz estimativ de 250.000 Euro pentru 130 persoane x 35 Euro x 6 zile
c) Se încheie contract prestări servicii cu Marshall Turism SRL, servicii cazare + transport la sol + contract charter cu Acvila Air
Decont de cheltuieli : 201.410 EUR din care:
- cheltuieli imagine şi transmisii TV 261.373.218 lei: aprox. 6.395 Euro
- campanie de promovare: - promoţie presa scrisă şi servicii grafice: aprox. 16.395 Euro
Semnalarea conflictelor de interese şi a nerespectării reglementărilor legale cu privire la licitaţii în derularea contractelor de prestări servicii cu firma PUBLIROM
În perioada 2000-2005 Societatea Română de Radiodifuziune a încheiat contracte de prestări servicii cu firma Publirom SA. Aceste contracte de prestări servicii au fost dirijate către Publirom de fostul Director General Adj. al S.R.R Mircea Manole, care a fost director la această societate fiind si acţionar, iar ginerele acestuia este Director la Publirom (Aşa cum rezultă din ziarul România Liberă, pag.3, din 1.07.2002).Problema devine şi mai complicată când fostul contabil şef al firmei Publirom d-l Valentin Motoargă semnează contractele pentru legalitate şi acordă viză de control financiar preventiv pe aceste contracte în calitate de şef serviciu Financiar în S.R.R. Toate aceste contracte constau în tipărituri, editarea Revistei Radio devenită ulterior “Universul Radio”, cărţi, pliante, programe sală etc.
Exemple: Contract nr.205/11.02.2000 ; Contract nr.1525/27.11.2001 ; Contract nr.84/18.02.2002 ; Contract nr.20090/10.07.2002 ; Contract nr.2411/12.11.2002 ; Contract nr.2511/6.12.2002
Prestaţiile efectuate de Publirom în perioada 2000 – 2004 s-au făcut fără a se organiza licitaţii sau selecţii de oferte aşa cum prevedea Ordonanţa nr.12/1993, HG nr. 63/94 şi ulterior Ordonanţa nr.60/2001 aprobată prin Legea nr.212/2001 şi Ord. MFP nr.1013/2001.
Ultimul exemplu de conflict de interes îl reprezintă contractul încheiat între Publirom şi Societatea Română de Radiodifuziune pentru tipărirea revistei “Universul Radio” în valoare de 182.855,4 EUR ,circa 7,2 miliarde lei, care a fost vizat pentru control financiar preventiv de Valentin Motoargă, şef serviciu Financiar S.R.R., deşi a fost anterior contabil şef la Publirom.
În ciuda declaraţiilor din cadrul audierilor ale preşedintelui-director general care a afirmat ca nu exista nici o problema, în urma verificărilor Comisie de anchetă a contractului cu Publirom concluzia noastra este ca prin participarea dlui. Motoroaga la definitivarea acestui contract, asupra relatiei contractuale SRR – Publirom planează suspiciunea conflictului de interese şi, implicit suspiciunea cheltuirii nejudicioase a banului public."
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu