6 iun. 2012

Gauloises si Gitanes


Gitanes şi Gauloises sunt două dintre cele mai vechi mărci de ţigarete fabricate în continuare în Franţa. Ele au fost create în acelaşi timp, în 1910. Numele pentru marca Gauloises a fost dat într-un context tensionat naţionalist. De fapt, culoarea albastră a pachetelor aminteşte de linia albastră a celebrilor Munţi Vosges care separa Franţa de provinciile pierdute din Germania. Ţigările au fost iniţial realizate din tutun negru, Caporal normal, care este cultivat în Franţa. În schimb, marca Gitanes, care a fost modelată pentru a viza o clientelă mai bogată, a fost numită astfel pentru a evoca exotismul vecinei Spania. Gitanes sunt realizate dintr-un amestec de tutun negru (Caporal normal, Caporal light şi Maryland). Aceste mărci au devenit populare în timpul Primului Război Mondial. Soldaţii fumau Gauloises, în timp ce ofiţerii lor favorizau Gitanes. Faptul că ţigările au fost libere pentru soldaţi a ajutat la creşterea lor în popularitate. Producătoarea, SEITA (Societe d’Exploitation Industrielle des Tabacs et Allumettes), a fost fondată în 1811, şi a aparţinut guvernului francez până când a fost privatizată la mijlocul anilor '90. După primul război mondial, SEITA a ajutat plătind datoriile către guvern odată cu creşterea vânzărilor, printr-o campanie de publicitate considerabilă.

În 1925 artistul Maurice Giot a decorat pachetul de Gauloises, cu un desen de coif cu aripi. În 1936, Marcel Jacno l-a modernizat, oferind logo-ului Gauloises aspectul păstrat până azi. Gauloises a rămas marca mai puţin costisitoare, în timp ce Gitanes a continuat să reprezinte gustul francez. Unul dintre sloganurile care au apărut pe zidurile din metroul din Paris în 1930 a fost "Fumatul interzis. . . Nici măcar o Gitanes". Filmele au ajutat la răspândirea imaginii virile de fumător, printre stele numărându-se Maurice Chevalier şi Jean Gabin, care amândoi au fumat Gitanes. Primul film de publicitate pentru Gitanes a fost făcut în 1929 (cu sunet adăugat în 1932). A fost o perioadă când cei mai faimoşi parizieni, scriitori şi artişti, inclusiv actriţa americană Josephine Baker, s-au reunit pentru a discuta despre dragoste lor pentru tutun la „Rotonde”, faimoasa cafenea literară. Amestecul  Gitanes a suferit diverse modificări de-a lungul anilor şi la un moment dat a inclus tutunuri orientale. Consumul de Gitanes a urcat de la 75 milioane de unităţi în 1926 la 850 milioane de unităţi în 1938. După al doilea război mondial, Gauloises şi Gitanes, care au fost realizate din tutun negru franţuzesc, a găsit o nouă concurenţă în brandurile realizate din tutun blond american.

Ca răspuns, SEITA a lansat în 1956 brandul Gauloises Disque Bleu beneficiind de sprijin fără precedent de promovare. Această versiune, de asemenea făcuta din tutun negru, se distinge prin filtru. Pachetul cu design-ul unui dans celebru şi cu un dansator de flamenco a fost elaborat de către artistul Max Ponty. Hervé Morvan a câştigat premiul de publicitate Martini în 1961 pentru posterul lui pentru Gitanes cu un bărbat în bolero dansând flamenco învăluit în fum de ţigări. Vânzările Gitanes au crescut de patru ori între 1952 şi 1957. În 1977, 18,9 miliarde unităţi au fost vândute, reprezentând 22% din toate ţigările fumate în Franţa. În 1985, 33 milioane de Gauloises au fost vândute în Franţa, reprezentând 38% din piaţa franceză. Cu toate acestea, la sfârşitul sec. XX aceste două branduri au suferit o scădere a vânzărilor; în 1993 au reprezentat 40 la sută din piaţă, dar zece ani mai târziu, cu greu au reprezentat 20% din cauza reputaţiei lor dăunătoare (tutunul negru este considerat mai cancerigen) şi a concurentei ţigărilor americane (în special Marlboro). În ciuda faptului că sunt mai scumpe, brandurile americane au câştigat de-a lungul gusturile şi inimile consumatorilor francezi. (Didier Nourrisson)

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu