În Bucureşti
sunt peste 370 de biserici plus Catedrala Patrirhală; cu toate astea,
jenant-de-preafericitul vrea o Catedrală a Mântuirii Neamului. BOR este cea mai
bogată entitate juridică din România, dar bani pentru Catedrala care
preamăreşte... popimea – n-are, motiv pentru care banii vin de la enoriaşi, de
la buget sau de te miri unde. Cu aceşti bani vrea Sfântul Sinod să construiască
un mega-complex religios, un fel de „economat” vanghelian de proporţii pentru
„înălţarea spiritului”. Proiectul se pare că prevede lifturi moderne,
restaurante de post sau de „dulce”, cinematograf cu proiecţii din „Vieţile
sfinţilor” etc. Jurământul de sărăcie poate fi uitat după ce popii au început
să-şi facă hoteluri de 4 stele. Modestia şi cucernicia sunt vorbe bune de
rostit de către popi, dar de urmat... mai bine enoriaşii. Societatea civilă
semnalează grosolănia, criticile curg, dar proiectul merge înainte; în timpul
ăsta mai multe biserici au nevoie doar de renovare, dar Biserica n-are bani
pentru asemenea lucrări „drăcoase”.
Îl aniversam pe
Eminescu, geniul poeziei noastre şi stâlpul jurnalismului românesc, curând îl
vom şi comemora şi amândouă festivităţile au un numitor comun: discreţia. Nu
mai ştim sau nu mai vrem să întâmpinăm cum se cuvine fiecare dintre cele două
evenimente. Mereu, accentul a căzut pe poezia lui Eminescu şi pe tragica sa
moarte, aşa cum a fost ea prezentată de G. Călinescu în „Romanul lui Eminescu”.
Romanul este o carte de ficţiune ce îmbină periculos realitatea istorică, bârfa
şi interesele obscure. Elevul român află că Eminescu a fost cel mai mare poet
al nostru, că a murit nebun şi că a avut o poveste de iubire cu Veronica Micle.
Să mai adăugăm câteva poezii studiate parţial în şcoală („Scrisoarea a III-a”,
„Luceafărul”, „Epigonii” etc.) şi vom obţine o imagine a poetului naţional care
nu poate atrage pe nimeni. Nici un cuvânt despre geniul sau extraordinar, nici
o vorbă despre excepţionala sa pregătire istorică, economică şi naţională, nu
de alta, dar nu care cumva să se deştepte românul. Nici măcar în liceu nu se
vorbeşte apăsat despre activitatea sa jurnalistică, nici un articol nu este
popularizat, nimic din ceea ce l-ar putea plasa pe Eminescu în rândul
Părinţilor noştri naţionali nu se întâmplă.
Facem catedrale
ce sfidează tradiţia noastră strămoşească, ridicăm busturi şi statui unor
indivizi ce sunt departe de un asemenea merit, dar pentru Eminescu ne-am
hotărât că nu e cazul să mai facem ceva. Are statui destule, nu-i aşa? Busturi
– la fel. Aşadar, ce ar mai rămâne de făcut? O marcă de bere îşi face
publicitate cu „bem o bere în cinstea lui Eminescu” şi nimeni nu are reacţie.
Comuniştii nu mă aştept să organizeze ceva în memoria lui Eminescu decât dacă
evenimentul le poate folosi lor politic. Eminescu a ajuns o marfă şi un mijloc
de manipulare, în loc să fie preamărit cum se cuvine. Cât de mult ştie romanul
despre poetul naţional? Câţi au auzit că a fost un om de dreapta, părinte al
conservatorismului modern (fără legătură cu partidul de infractori al lui Felix)
şi câţi îi ştiu activitatea jurnalistică? În România nu există o mişcare de
dreapta care să omagieze personalitatea celui prematur dispărut, dar fundaţiile
culturale ce păzesc? A organizat vreuna o manifestare de popularizare, o
acţiune de amploare destinată maselor? Fireşte, nu. ONG-urile culturale îşi
trăiesc viaţa lor măruntă şi de multe ori meschină, iar Eminescu se odihneşte
trupeşte la Bellu. Dar spiritul lui gigantic e liniştit? Cui să-i pese? Cine
foloseşte excepţionala sa mini-monografie despre Basarabia, care ne spune ce
teritoriu se numeşte aşa, de unde până unde ţine el şi cât de pur românesc
este? Nimeni. Marele nostru poet şi jurnalist moare zilnic din cauza indiferenţei
noastre.
Îl privim cu
îngăduinţă, ca pe o materie şcolară obligatorie pe tânărul cu pletele în vânt
din bustul celebru de acum, cel pe care Titu Maiorescu l-a comandat, dar nu
ştim (sau puţini ştiu) că bustul nu-l reprezintă pe Eminescu, ci doar pe un
anonim oarecare ce a pozat pentru bust. În vremea aceea, Eminescu era la Viena
unde-l trimisese Maiorescu, fără să ştim prea clar de ce; oricum, nu din cauza
vreunei boli. Crearea bustului în forma sa arhicunoscută i-a provocat
suficientă supărare lui Caragiale care îi reproşa lui Maiorescu într-o
scrisoare că n-a folosit măcar o poză a lui Eminovici. E limpede că şi spiritul
poate muri, prin indiferenţă. Cel despre care Petre Tutea spunea că e „suma
lirică de voevozi” cade pe zi ce trece în uitare şi tinde să se banalizeze prin
imbecilizarea populaţiei de către politicieni. Ne amintim de el de două ori pe
an, dar şi atunci, spuneam, discret.
Dar genialul şi
nefericitul nostru Eminescu nu merită un monument? Nu merită un loc unde el să
fie cinstit 365 de zile pe an? Ba da! Avem cu toţii nevoie să ştim de ce a fost
omorât lent, dar sigur, ce interese a tulburat el de a fost nevoie să fie
eliminat fizic şi avem o dureroasă nevoie de cunoaşterea reală şi completă a
lui Eminescu. Nu se vorbeşte deloc despre felul său de a fi, astfel ca toată
lumea şi-l imaginează ca pe un tip boem şi rupt de realitate. Nimeni nu
bănuieşte ce analize economice complete şi impecabil documentate a făcut în
ziarele vremii şi nici ce cronici sociale a făcut el. Eminescu a avut o
personalitate complexă, un tip agitat uneori şi liniştit alteori, exaltat de o
idee sau de un eveniment, dar şi sfios şi cuminte în alte situaţii. Era un tip
direct şi deseori dur, iar asta nu strica deloc imaginea sa de poet cuceritor
de inimi. Răbda de foame cu demnitate când nu avea bani, dar era exagerat de
risipitor atunci când îi picau în buzunar. Despre Eminescu s-au scris cărţi şi
se vor mai scrie altele, dar personalitatea sa le excede. Iată motivul pentru
care cred că avem nevoie de Eminescu patru săptămâni pe lună si 12 luni pe an,
aşa cum şi el are nevoie de un monument cultural prin care să se adreseze
poporului de unde s-a ridicat. Poate astfel acest popor îi va fi recunoscător.
Bine scris. „Eminescu-i Dumnezeu / Iară eu, profetul său”... Cezar Ivănescu. Moartea suspectă a celui de-al doilea, în ton cu cea a primului. Dureros. O altă moarte, a lui Marin Preda, la fel de suspectă, a survenit după ce Ivănescu Cezar a fost îndepărtat de lângă autorul „Morometilor” (cu „concursul” tovarășilor de pahar ai scriitorului, desigur, și a dezinteresului acestuia pentru sănătatea sa).
RăspundețiȘtergereMai multe, pentru cine e interesat:
http://in-memoriam-cezar-ivanescu.blogspot.ro/
Nu se vrea să se cunoască adevărul despre niciunul dintre marii Români.
Doamne ajută!
Multumesc! Comentariile tale sunt mereu valoroase. Te astept oricand aici si dincolo.
RăspundețiȘtergereCu plăcere. Oricând. Îmi place blogul tău.
RăspundețiȘtergereMa bucur cu adevarat! Am pus mult suflet in el.
RăspundețiȘtergere