Am
arătat în „Tribunalul satului” ce este strigarea peste sat, cum această
strigare este un fel de tribunal fără apel în chestii care ating mai ales
morala poporului de la sate. Mai este un obicei popular al „Craiului-nou”, care
se apropie, ca formă, de al strigării peste sat, în fond însă se deosebeşte cu
totul. Craiul-nou este un judecător în toată legea şi are dreptul de a pedepsi
cu bătaia la talpă pe toţi cei ce sunt denunţaţi de sat că au purtări rele. Dar
pe când cel ce strigă peste sat acuză şi pe femei, Craiul-nou n'are nici o
putere de a pedepsi şi de a trage la răspundere femeile, ci numai bărbaţii, şi
dintre aceştia numai pe flăcăi şi rareori pe bărbaţii de curând însuraţi.
Întru toate,
Craiul-nou este un obicei cu apucături resboinice şi-ţi aduce aminte de felul
cum îşi aleg popoarele primitive căpeteniile lor, la echinocţiul de primăvară,
sau dacă ni se iartă acesta apropiere de lucruri, de felul cum îşi alegeau
Romanii consulii lor tot pe la începutul primăverii. Obiceiul Craiului-nou e
practicat, după cât ştiu până acum, numai prin plaiurile româneşti ale
Ardealului, în Nord spre Maramureş şi Bucovina, în ţinutul Năsăudului, şi la
Sud în Ţara-Oltului, de cătră Muntenia. Plaiurile Carpaţilor de cătră Moldova
nu sunt ale Românilor, ci în cea mai mare parte ale Secuilor. Cred însă că
obiceiul o fi existând şi în Muntenia pe sub munţi, dar până acum nu l-am putut
dovedi. În părţile sudice e obiceiul să se aleagă numai un Crai, iar în cele
nordice doi. Şi într’alte câteva amănunte se deosebeşte obiceiul, luat în
totalitatea lui, de felul cum îl cunosc cei din Sud şi cei din Nord. Eu am să
descriu aici obiceiul aşa cum se practică în Nordul Ardealului, fiindcă mi se
pare mai neamestecat cu alte obiceiuri cari s'au alipit de el şi fiindcă îl şi
cunosc mai bine, căci l-am văzut cu ochii mei de atâtea ori.
Aici s'aleg
doi crai. În ziua de Paşti, după sfânta slujbă, se adună tot satul pe un loc
larg, undeva în sat ori afară din sat. Flăcăii ies la mijloc. În jurul lor se
adună fetele, într'un cerc. Amândouă grupurile, de flăcăi şi de fete, sunt
împrejmuite de un cerc al nevestelor, apoi toate acestea de un cerc mai larg al
bărbaţilor. Iar pe margini de tot, cercul exterior, îl formează bătrânii cu
babele şi copiii. Astfel tot locul e cuprins de mulţime, aşa că la mijloc, ca
un sâmbure, stă grupa compactă a flăcăilor încunjurată de patru cercuri
concentrice tot mai largi.
Când sunt
neînţelegeri între flăcăi pe cine să aleagă Crai, apelează la prima instanţă,
la cercul fetelor. Acestea apoi îşi dau părerile şi hotărăsc. Dacă nici aşa nu
se poate ajunge la un resultat, intră în sfat cercul cel mai apropiat al
nevestelor, ca a doua instanţă şi fac pace. Iar dacă nici acum nu se poate forma
o majoritate, începe cercul al treilea, al bărbaţilor, să strige pentru unul
ori pentru altul. De multe ori se întâmplă să se facă apel şi la al patrulea
cerc, al bătrânilor. Foarte rar şi numai din auzite se ştie că s'a întâmplat
casul că nu s'a putut uni satul asupra celor două persoane ce au să fie Crai,
şi atunci se chiamă preotul satului care vine şi numeşte pe crai, fără să mai
asculte părerile mulţimii. El e arbitru. Toată acestă alegere cu aducerea mereu
a altor cercuri de oameni, în caz de neînţelegere, este aşa de asemănătoare cu
adunarea comiţiilor în Roma. Îndată ce Craii au fost aleşi de obicei doi dintre
flăcăii cari au mai bune purtări, ori, dacă Paştile cad mai târziu, cei doi
flăcăi cari au ieşit mai întâi cu plugul să are îşi numesc patru ajutători,
după bunul lor plac. Aceşti patru iau numaidecât pe Crai, îl pun pe câte o
grapă adusă anume, şi ridicându-l cu grapă cu tot pe umeri îl duc la râul cel
mai apropiat, urmaţi de satul întreg, într’un alai vesel, cu chiote şi strigăte
: „Craiu-nou în ţară!”.
Ajunşi la
râu, îi dau jos. Craii intră în apă până la genunchi. Grapele stau pe mal, şi
acum începe o luptă pentru grape. Craii vreau să le tragă în apă la ei, flăcăii
să le tragă pe uscat. Craii asvârl apa pe mulţime şi o alungă. În urmă, după o
luptă aparentă, dar lungă, îşi trag grapele în apă. Atunci mulţimea chioteşte ;
craii ies, sunt puşi iarăşi pe grapă şi aduşi în faţa bisericii. Aici se află
un scaun, anume făcut, numit al judeţului. Poporul ridică pe braţe Craii de
trei ori, strigând iarăşi: „Craiu nou în ţară” şi apoi îi aşează pe acel scaun
înalt, şi de-acum au putere de Crai un întreg an, până la Paştile viitoare.
În momentul
acesta, un flăcău care s'a urcat în turnul bisericii, strigă de acolo peste
mulţime cu glasul tare şi rar : „Crai nou în ţară! Grâu destul la vară!” şi
apoi începe a numi felurite cereale şi lucruri trebuincioase cu preţul vânzării
lor, bunăoară : grâul cu atâţia bani, porumbul cu atâţia, o coasă, atâta, un
plug atâta, lâna atâta şi aşa mai încolo. Eu bănuiesc că această strigare a
preţurilor – astăzi mai mult glumeaţă - este un punct principal în practica
obiceiului : este publicarea tarifului mărfurilor şi a dărilor, cum se
obicinuieşte la domnie nouă.
Un
ceremonial simbolic urmeză după această strigare: flăcăul din turn aruncă jos
un suman, toţi flăcăii sar să-l prindă, că nu e iertat să-l lase să atingă
pământul. Dacă sumanul ar atinge pământul, Craii părăsesc scaunul judeţului, şi
trebuie să se facă altă alegere de Crai, aşa că aceştia doi nu mai pot fi
aleşi. E un mod aşa de naiv şi de poetic de a’şi arata încrederea în Craii
aleşi!
Cei patru
ajutători ai Crailor au în mână vergi de alun, de aceea şi sărbătoarea cu chef
şi cu lăutari câtă se face de la Paşti până la Dumineca Tomei, se numeşte Vergel.
După ce s'au
aşezat pe scaun începe Bricelatul. Toată mulţimea e adunată în jurul Crailor ;
toţi cei ce-au de denunţat pe cineva s'apropie şi spun. Unul dintre Crai
judecă, iar celălalt execută pedeapsa. Rând pe rând vine la scaun câte unul şi
dă de gol pe cutare ori cutare flăcău - numai flăcăii sunt denunţaţi, dar îi
poate denunţa oricine - că are obiceiul să-şi bată boii, că se ceartă cu
părinţii, că a amăgit pe cutare fată şi cununia şi-a lăsat-o, că are năravul să
înjure, că umblă murdar îmbrăcat, şi doarme când ar trebui să fie Dumineca la
biserică, ori că e nebăgător de seamă şi rupe mereu câte ceva la car şi la
plug, că umblă prea mult sărind gardurile, că e răutăcios şi gâlcevitor cu
toată lumea. Şi altele, câte şi câte.
Craiul
judecător ascultă, dă semn şi cei patru ajutători prind pe acuzat, îl iau pe
sus, doi de la cap şi doi de la picioare, şi aşa cu faţa în jos îl duc în jurul
bisericii şi la fiecare colţ de biserică îl bat la tălpi cu nişte lopăţele,
dându-i loviturile rânduite de Craiu. Al doilea Craiu, executorul, merge în
fruntea alaiului cu vinovatul, el observă dacă loviturile i se dau după număr,
dacă nu-l lovesc prea cu duşmănie (căci se întâmplă şi asta, mai ales că
vinovatul trebuie să fie desculţ) şi apoi se întoarce ca să ia pe altul în
primire, fiindcă în vremea asta Craiul - Judecător a rămas pe scaunul său şi
ascultă alte denunţuri. Lumea adunată râde, comentează, chioteşte. Alaiul cu
vinovatul e urmat numai de copii, cărora le face plăcere să vadă bătaia la
tălpi, căci au un spectacol ; lumea cealaltă se îndeasă însă pe lângă scaun,
s'audă acusările cari pentru oamenii mari au mai mult interes decât bătaia la
talpă. Nimeni dintre cei acusaţi nu poate să se sustragă judecăţii ; nimeni
n'are voie să fie încăpăţânat, să nu se supuie legilor apucate din bătrâni,
căci atunci ar avea de furcă bietul cu satul întreg.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu