Pe fiul lui Ştefan cel Mare al Moldovei, pe Bogdan, cunoscut în istorie cu porecla Chiorul, pentru că avea un ochi scos îl
chema şi Vlad. Acest lucru a încurcat dintru început pe istorici, căci se
credea că Bogdan şi Vlad ar fi două persoane, adică doi fii ai lui Ştefan, după
cum se părea din uricele marelui Domn. De când însă s'au descoperit urice de-ale lui
Ştefan, în care el pomenea pe fiul său Bogdan numindu-l totodată şi Vlad,
s'a stabilit faptul că Vlad şi Bogdan era tot aceeaşi persoană. Astfel tatăl îşi numeşte
copilul când Vlad, când Bogdan, când cu amândoua numele. Numele Vlad se vedea
că era „cumpărat” şi i-l pusese mamă-sa de frica Duhurilor rele. Intr’adevăr,
Bogdan-Voda trebuia să se numească Lupu, nu Vlad.
E cunoscută credinţa, că mamele ca să’şi mântuiască fiul de vreo boală grea, îi schimbă numele de obicei în Lupu ;
ori îl „vindea” pe fereastră unei cerşetoare, unui străin, şi apoi ori îl
cumpără de la cerşetoare, ori ia de suflet. Se vede, că şi Bogdan fiul lui
Ştefan cel Mare, a păţit tot aşa, a fost vândut şi apoi cumpărat de mama sa ca
un copil străin pe care-l cheamă Vlad.
Istoria noastră e plină de „Lupi”, în cronice
întâlnim mereu pe Lupu paharnicul, Lupu vistiernicul, Lupu hatmanul, Lupu
parcălabul, ba avem şi un domn în Moldova pe Vasile-Vodă Lupu. Aşa că numele
Lupu e tot aşa de frecuent ca Ion ori ca Alexandru. De unde vine, că numele
Lupu la noi Românii a fost şi este şi astăzi, aşa de des ? E adevărat că în
calendarul ortodox se află un sfânt numit Lupu, martir, al căruia nume se
prăsnueşte la 23 August, dar ce năzuesc Românii aşa de mult tocmai la numele
acesta, câtă vreme peste două sute de nume de sfinţi din calendar nu le
întrebuinţează niciodată ?
Pe lângă forma Lupu, Românii întrebuinţează şi alte
forme născute din aceasta, ca Lupaşcu, Lupan, Lupeiu, Lupuşor, ori înjumătăţite
ca Paşcu, Paşcan. Apoi de aici nume de familii. Nume de sfânt Ursu nu avem în
calendar, şi cu toate astea în popor numele acesta e în multe locuri. Prin
unele părţi li se dau copiilor nume de Grozavu, Rău, Crâncenu, care ţin locul
altui nume mai obicinuit. E
obicei al bisericii, ca omului care se călugăreşte să i se schimbe numele de botez cu altul călugăresc care se începe cu
aceeaşi literă. Un Ion se face Ioil, un Petru se face Paisie. Explicarea,
după cât ştiu eu, este că acel om a încetat de a mai fi pentru lume cutare Ion
şi cutare Petru, deci a murit, şi s'a renăscut pentru altă viaţă cu numele Ioil
ori Paisie.
În fond tot acelaş lucru este şi cu schimbarea
numelui în popor, numai că forma este alta ; la călugări predomneşte o idee
simbolică, în popor una superstiţioasă. Poporul schimbă
numele copilului, crezând că amăgeşte duhurile necurate cu asta. Duhul rău ştie
că a luat în primire să chinuiască ori să ucidă pe un copil numit Niculae,
bunăoară. Părinţii că să’l scape îi schimbă numele în Lupu, şi duhurile rele
rămân cu gura căscată şi trase pe sfoară. Pe copilul ştiut de ele, pe Niculae,
nu-l mai află, când îl caută ; în locul lui, găsesc pe unul Lupu, străin, şi cu
Lupu n'au nimic. E de admirat naivitatea aceasta a poporului, când crede că
poate înşela aşa de uşor pe şiretul-şireţilor, pe duhul cel necurat. Dar e
frumoasă credinţa şi e bine s'o păstrăm, căci e nevinovată.
Nu ştiu dacă toţi cititorii mei cunosc obiceiurile
schimbărei numelui, de aceea voiesc să le descriu pe scurt. Când unei mame îi
mor copiii pe rând, ori când unul i se îmbolnăveşte de boală lungă, mama poate
să înşele duhul necurat care îi omoară copiii ori care aduce boală, prin
schimbarea numelui copilului. Îndată ce i-a schimbat numele, duhul necurat a
pierdut urma copilului, s'a încurcat cu catastihul ce-l poartă şi astfel pierde
din vedere pe acel copil, nu-l mai poate recunoaşte şi nu-l mai poate
regăsi să-l ucidă ori să-l chinuiască cu boala. Schimbarea numelui se face cu
anumite ceremonialuri, toate astfel chibzuite ca să „deruteze” pe duhul necurat. Mama, de exemplu, îşi duce copilul în stradă
şi-l lasă acolo, ca şi când l-ar lepăda.
În casă mama plânge, c-a murit copilul. Duhul necurat, care e în
casă, aude plânsetul, vede şi crede, ca într’adevăr copilul a murit. Ce să mai
stea el în casă ? Dar iată, când vrea să plece, o femeie cu care s'a înţeles
mama vine cu copilul la fereastră şi vrea să-l vândă. Mama din casă, căreia şi
aşa i-a murit copilul, vrea să-l cumpere. „Ce să-ţi dau pe el ?” „Atât şi atât”. „Nu
aşa de mult că e urât, şi al meu era frumos”. În urmă se înţeleg la preţ. „Şi
cum îl cheamă ?” „Lupu”. „Aoleo, grozav nume. Dă-mi-l încoace!” Şi femeia i-l dă pe
fereastră. Duhul necurat a ascultat, a văzut târgul, e convins că acest copil e
altul, şi pleacă speriat de numele Lupu şi ne având ce mai cauta în casa asta.
Se poate face însă şi altfel „cumpărarea” unui copil
străin, după cum poate inventa mama. Principalul lucru este, ca fiul vândut ori
cumpărat să fie scos şi băgat în casă pe fereastră (sau şi pe o spărtură în
zid), nu pe drumul cel firesc, pe uşă ca să zăpăcescă şi mai rău pe duhul
necurat. Bune toate, dar de ce numele cel mai obicinuit ce se dă acestor copii
e Lupu ? Ca să se sperie duhurile rele, crezând că într’adevăr au în faţa lor
un lup care le poate mânca. De aceea se mai dă şi numele Ursu, de aceea se dă
numele Crâncenu, Grozavu, ca să ştie duhurile că au de-a face cu un om mai tare
decât ele, cu unul grozav şi crâncen, cu care nu e bine să-şi facă de lucru.
Aceste nume însă, ca şi Ursu, sunt numai analogii. Adevăratul nume ar fi să fie numai Lupu.
Nu însă fiindcă lupul e cea mai cumplită fiara pe care o cunoaşte Românul, şi
deci cea mai de spaimă chiar şi pentru duhurile rele, ci pentru alt cuvânt
mitologic. Lupul, ca şi câinele, în mitologia popoarelor ariene este
personificarea vântului care urlă cutreierând văzduhul şi risipeşte norii
aducători de întuneric şi de spaimă, aşa cum risipeşte el şi oile când intră
între ele. Vântul e spaima norilor, iar lupul e spaima duhurilor rele, ale
întunericului, care umblă prin lume ca nori întunecoşi cu forme fantastice de
stafii şi zmei şi câte arătări de spaimă.
Obiceiul vechi de tot, la toate popoarele, de a
linişti copiii cu „lupul, lupul” când plâng, e întemeiat tot pe acest motiv mitologic.
Nu copilului i se pomeneşte lupul, după cum cred mulţi dintre cei ce aud
această ameninţare la ţărani, nu copilului, căci el habar n'are ce e lupul.
Vorbele „vine lupul” le pomeneşte mama, pentru duhurile rele care neliniştesc copilul.
Aceste duhuri ale nopţii şi ale norilor n'au duşman mai rău decât lupul (adică
vântul) şi când, stând lângă leagăn ori lângă copilul care plânge la vatră, aud
că vine lupul, se sperie şi o rup la fugă, lăsând copilul în pace. Asta a fost
credinţa dintru început, şi asta e într’adevăr temeiul credinţei de astăzi în
venirea lupului, dar în conştiinţa noastră s'au întunecat
lucrurile, încât explicarea o căutam într'altă parte. Numele Lupu se întâlneşte
des chiar şi printre oameni de condiţie socială mai bună, şi tot pe calea pe
care am spus-o a ajuns să fie dat copiilor. Mamele sunt tot mame, tot mai cred
în superstiţii, când e vorba de sănătatea şi de fericirea copiilor lor.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu