Labels

abdicare abjectie absurd abuz africa ahile alegatori alegeri apocalipsa arafat arma arta asistati aur avram iancu basarabia base batalie biserica bland bolsevici brad bucium cabinet cacarau calomnie caporal caragiale cartago ccr chisinau civilizatie comunist comunisti condamnare conspiratie constantinescu copii cosbuc credinta crestinism crime damasc dans demisie derbedei dictatura didona dreapta drept DW ecologisti economie educatie egipt eminescu energie eroi europa evaziune evreu farmece fascist fascisti felix foame folclor frauda fular Gargamel geniu geopolitica goagal goga grecia guvern haz hiram homer hotie hutuli iarna ilegalitati ilici imbecil incompatibil incredere independenţa inflatie innot investitori istorie înnot joc justitie lege liberali limba luminita amarie magie malina manipulare martisor melancolic mickey mouse micul che minciuna mineriada minte miscarea populara morala moscova MRU nastase nationalism nirvana non combat obiceiuri p pacalici parlament patriot pedeapsa penal persia perversiuni pictura pistol plagiat plagiator poezie politie ponta popular pornografie povesti presa preversiuni primar principate printese promiscuitate propaganda prost psd putin rambursare tva recesiune referendum regele mihai religie revolutie ritual romani romania rosia montana rusi rusia ruteni saracie savoare secaturi sex sfant sindicat social sov srr standford stanga stat de drept stea strousberg stroussberg STS talent tariceanu teatru tele-vizuina teroare tezaur tigani tigari tradare traditie transilvania tunisia turism tutun tvr unguri unire unpr usl vanghelie vantu vis vot woloch

13 nov. 2012

Interviu cu Elyes Fakhfakh, ministrul tunisian al turismului


1.      Domnule Elyes Fakhfakh sunteti ministru al turismului de cateva luni. Ce reprezinta aceasta functie pentru cariera dumneavoastra, avand in vedere ca miza este una destul de importanta: puteti face istorie ca fiind ministrul care a salvat turismul tunisian

In fapt evolutia pentru a accede la acest post nu a fost planificata; nu s-a facut intr-un context clasic . Ne aflam intr-un context de tranzitie democratica dupa o revolutie, revolutie care a tulburat complet peisajul politic , a adus la putere o noua generatie de oameni si i-a inlaturat pe toti aceia care se aflau in posturi cu responsabilitate. Azi prima misiune este asigurarea continutatii, atacarea problemelor urgente fiecare in domeniul sau : probleme sociale,investitii,relansarea economica si turismul care este intr-o postura dificila dupa revolutie iar primele obiective sunt reusirea relansarii tarii si asigurarea unei stabilitati. Ministrul turismului pentru aceasta perioada de tranzitie nu face parte dintr-un proiect  pe termen lung. Turismul tunisian are un mare potential, are o istorie,are 50 de ani, primeste 7 milioane de turisti, sufera de cateva probleme structurale (avem un intreg proiect de dezvoltat) dupa revolutie ; mai ales in prezent sufera de o problema conjuncturala care este indatorarea in urma evenimentelor de anul trecut. Deci iata guvernul si eu, ca ministru,lucram asupra acestor 2 proiecte de a relansa turismul si de a revedea in profunzime toate sectoarele, noua Tunisie.

2.      In urma evenimentelor din 14 ianuarie 2011, turismul tunisian a inregistrat pierderi semnificative. Ce masuri propune ministerul pe care il conduceti pentru depasirea acestei crize ?

Am ales in special sa lucram pe comunicarea despre adevarata situatie  din Tunisia. Revolutia noastra a fost una destul de atipica ; ne-am reluat repede viata normala chiar daca din cand in cand sunt revarsari. De anul trecut situatia a revenit la calm, am avut alegeri si astazi sunt institutii care au continuat sa urmareasca acest proces de tranzitie, dar situatia este calma in proportie de 99% din timp si in 99% din localitati. Actiunea noastra a fost mai ales sa comunicam asupra situatiei. Alta actiune a fost sa venim in sprijinul sectorului : sa asistam,sa imaginam actiuni de sustinere a actorilor din turism : agentii de voiaj,tur operatori, partajarea riscului solidar cu companiile aeriene ;  iata deci actiunea conjuncturala . Comunicare in scopul linistirii, sustinerea si partajarea riscului cu actorii sectorului.

3.      Cat de importante sunt turismul tunisian si relansarea sa la nivel politic pentru coalitia de guvernare din care si dumneavoastra faceti parte?
Pentru 2011 si 2012, actiunea a vizat mai ales pietele clasice ; nu am vrut sa cheltuim energie sau bani pe piete unde nu a existat o istorie, unde nu a existat o penetrare comerciala, unde nu era o conexiune logistica, nu era o infrastructura relationala si comerciala. Chiar si turistul tunisian s-a mobilizat atat in 2011 cat si in 2012 pentru a sustine sectorul.  Astazi si in viitor avem ca obiectiv sa tintim piata locala ca pe o piata asociata : sa ii studiem asteptarile, sa definim un produs specific, sa facem promovare si pentru turistii tunisieni  dar asta se inscrie intr-un demers care este mai structural.

4.      Turismul este un sector dinamic si concurential si in acelasi timp sensibil, in sensul ca nu permite lipsa de atentie asemenea educarii unui copil. Din acest punct de vedere turismul tunisian in ce stadiu se afla : scoala primara, adolescenta sau maturitate ?
Turismul tunisian a demarat la inceputul anilor 60. Are 50 de ani ; este mai degraba un batran care are nevoia de a se reinnoi.  Este deci ajuns la maturitate….
5.      Care sunt atu-urile Tunisiei ? Dintre ele care va impresioneaza cel mai mult ?
Este un concentrat de istorie, de peisaje cu distante foarte scurte. Rar avem un alt loc din lume unde facand 200 de km putem traversa timpul, spatiul si diversitatea naturala. Tunisia are amprenta mediteraneana, pe cea africana, are desertul,are in mod egal peisaje pline de verdeata, suntem in Africa de Nord si nu in ultimul rand are istoria: sunt 3000 de ani de istorie. Tunisia este leaganul mai multor civilizatii, iar aceste civilizatii au lasat urme in arhitectura, in arheologie, in culori, in traditii, in gastronomie, in meserii. Este o concentratie pe un spatiu nu foarte mare si este rar pentru alte tari sa aiba aceasta dimensiune, dar sa detina atatea atu-uri .

6.      Desertul este produsul turistic principal al Tunisiei. Cu toate acestea nu se bucura de atentia cuvenita in asa fel incat sa devina un motiv in sine pentru care turistii sa aleaga destinatia Tunisia. Se va opera o schimbare in acest sens? Va exista o strategie de promovare a desertului ?
Absolut. Desertul,  trebuie spus, nu este produsul cel mai important. In Tunisia produsul balnear este principalul produs, iar desertul este cel de-al doilea si nu a fost comercializat ca atare. Incepem astazi sa il promovam, dar raman multe de facut pentru ca desertul  tunisian sa fie un produs asociat.

7.      80% dintr-un produs, iar Tunisia este un produs, reprezinta promovare. Din aceasta perspectiva, unde se situeaza Tunisia? Tunisia isi face promovare ? Face o promovare agresiva,este vizibila ?
Este vizibila pe pietele clasice si mai putin vizibila pe cele cu potential crescut. Are o imagine putin clasica; astazi suntem pe cale sa revedem strategia, pentru ca asa cum spuneam, este vorba despre o noua imagine,Tunisia este intr-o noua etapa a vietii sale sociale si politice ,etapa care trebuie sa deschida portile si pentru o noua imagine turistica a tarii. Acum ca am regasit un echilibru si am depasit etapa de criza si de scadere importanta suntem pe cale sa atacam o strategie pe noua imagine pe care o vom construi pentru noua Tunisie si noul turism tunisian.

8.      La un anumit moment dat, Tunisia a fost o destinatie de vacanta destul de populara pentru romani, insa in lipsa unor actiuni concrete de promovare si pe fondul unor campanii publicitare sustinute ale altor tari, interesul a scazut pana la disparitie. Cum priviti o piata de 22 de milioane de locuitori dintre care 11 milioane au ales sa isi petreaca vacanta in strainatate in anul 2011, potrivit datelor oferite de INS ?
Romania este o piata importanta cu potential. Pana acum din numarul de vizitatori de 7 milioane,  in cele mai bune cazuri turistii romani nu au depasit 10.000; anul trecut a fost o scadere importanta de ordinul a 40% dar are potential in viitor. Este o piata pe care trebuie sa o exploatam si este in studiul nostru de penetrare a pietelor cu potential crescut.

9.      Turistii romani intra in categoria turistilor ideali :sunt iubitori de excursii, multi dintre ei aleg hoteluri de 4-5 stele si au un buget destul de generos atunci cand vine vorba despre banii de buzunarin vacanta. Pentru ca au identificat potentialul pietei romanesti tari precum Austria, Grecia si Thailanda au deschis in Romania reprezentante ale Oficiilor lor de turism. Luati in calcul posibilitatea ca Tunisia sa le urmeze exemplul ?
Astazi Tunisia are mai multe reprezentante in lume. Deschiderea unui birou necesita o strategie,o finantare. Pentru anul 2013 nu este prevazut dar in viitor cred ca odata ce piata romana incepe sa se contureze o putem structura si cu o prezenta fizica pe piata.

1  In conditiile in care constant apar noi destinatii iar cele deja existente cauta sa isi consolideze pozitia cat de pregatita este Tunisia sa duca aceasta lupta de imagine pe pietele generatoare de turisti, cu concurenti puternici si/sau determinati ?
Tunisia are specificitatile sale. Are istoria, mostenirea, infrastructura turistica, primeste déjà 7 milioane de turisti si astazi se poate apara foarte bine cu aceste atu-uri si cu cele castigate pe plan politic. Ne vom apara partea noastra de piata si mai ales vom smulge noi parti, mai ales cu cat astazi turismul este in plina crestere. Sunt piete noi care se deschid ; sunt piete foarte mari ca Rusia, China, dar si alte piete cu potential mare, cu 20 de milioane de locuitori de unde daca reusim sa avem repede 200-300.000 de turisti ne vom permite sa consolidam pietele iar Tunisia cu toate produsele pe care le ofera ca cel balnear, cultural, desertul, SPA, thalasso, poate ajunge sa smulga partea ei din toate aceste piete emitente.

1  Se vorbeste deja de cativa ani despre deschiderea cerului. Momentul insa a tot fost amanat desi masura se dovedeste una de succes, a se vedea exemplul Marocului. Cand va trece Tunisia la aceasta actiune de incurajare a turismului , avand in vedere ca charterele nu mai sunt o investitie rentabila cata vreme zborurile low cost au luat amploare iar cursele de linie si-au revizuit in scadere traifele ?
Deschiderea cerului a fost decisa, reportata, este adevarat, dar vom angaja negocierile cu UE din luna septembrie a acestui an si in mod normal pana in 2013 vom ajunge la un acord pentru a deschide cerul. Deci este déjà « pe teava » cum se spune.

1  Ce noutati aduce anul 2012 in turismul tunisian : evenimente culturale, noi proiecte turistice sau poate noi excursii/circuite ?
Cate putin din toate. Am organizat evenimente ; toate festivalurile cu traditie de dinainte de revolutie au fost reluate ; au fost chiar si idei noi initiate anul acesta.Am organizat si evenimente specifice turismului in aceeasi idee de a linisti, de a invita oamenii sa vada realitatea de pe teren si pentru viitor evenimentele fac parte din strategia noastra de marketing.

1  Cumparatorul, in cazul nostru turistul, detine puterea. Pentru a alege o destinatie de vacanta turistul se informeaza de la mediile clasice pana la mediul online. Tunisia este destul de vizibila in acest peisaj ? Cum credeti ca ar trebui abordata strategia de promovare pe mediul online care in ultimii a castigat foarte mult teren ?
Pe internet suntem vizibili dar indirect. Adica mai ales prin tur operatorii si agentiile de voiaj care vand Tunisia si care fac promovare via internet. Nu avem o prezenta personala, institutionala si aceasta este o intarziere pe care am inregistrat-o. In viitor  vom compensa cu o prezenta mai agresiva, directa, fara sa trecem prin agentiile de turism si tur operatori care vor continua in mod natural sa faca promovarea produselor lor specifice, dar institutional am inceput sa initiem un demers. In viitor va fi o prezenta mult mai structurata si mai agresiva pentru a utiliza acest instrument care ocupa un loc important mai ales in pregatirea vacantelor.

1  Considerati ca la nivel regional participantii din domeniul turismului tunisian, respectiv autoritati locale,agentii,hoteluri,asociatii de promovare ar trebui sa aiba o prezenta mai vizibila prin initiative proprii de promovare, in paralel cu ministerul turismului vizand astfel descentralizarea promovarii pana la nivel de unitate ?
Deja o fac. Astazi sectorul turismului in Tunisia este gestionat de catre privati. Ministerul turismului are un rol de arbitraj, de strategie, de control, asigura o parte din promovare, institutional ; partea descentralizata de catre autoritatile locale si o mai mare implicare a privatilor intra in viziunea noastra si o vom construi si consolida pe viitor.

1  Din punct de vedere turistic Tunisia de dupa alegeri este alta ? Faptul ca se vorbeste despre islamisti schimba cu ceva situatia securitara a turistului interesat doar de relaxare in vacanta ?
Nu este contradictoriu. Astazi Tunisia este deschisa, este o tara care are traditia turistilor, care a fost intotdeauna in contact cu strainii si a fost mereu o tara musulmana ; nu ne-am schimbat. Astazi este acelasi tunisian care este musulman si care a fost mereu in contact cu strainii. Puterile si partidele care guverneaza astazi, formeaza o coalitie cu o prezenta puternica a unui partid cu o orientare mai mult conservatoare.  Dar nu se pune in discutie, ba din contra, consolidam dimensiunea turismului in economie si vrem sa dam turismului un nou orizont de diversificare de orientare catre alte piete, catre alte produse. Turistii vin, au venit anul trecut, anul acesta si vor veni  in continuare.  Nimic nu se va schimba din acest punct de vedere.

1  Considerati necesar un rebranding al Tunisiei in care sa nu se mai regaseasca eticheta de « ieftin » pentru o destinatie care totusi se afla in Africa si deci se ajunge cu avionul si sa nu se mai puna accentul atat de mult pe turismul balnear in conditiile in care Tunisia are si niste sit-uri rare in lume ca Dougga, Kerkouane, Bulla Regia si regiunea ksour-urilor ?
Absolut. Astazi aceasta imagine a Tunisiei este foarte limitativa. Trebuie spus ca am ramas cu aceste dobandiri . Pe viitor vrem ca Tunisia sa ramana la fel de accesibila si competitiva pentru multe familii si multe piete dar in paralel oamenii care cauta altceva, cu alte costuri, sa se intereseze de Tunisia pentru ca poate oferi multe alte produse iar strategia noastra este orientata si in acest sens.


Interviu realizat de Irina Gros

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu