1. Domnule Elyes Fakhfakh
sunteti ministru al turismului de cateva luni. Ce reprezinta aceasta functie
pentru cariera dumneavoastra, avand in vedere ca miza este una destul de
importanta: puteti face istorie ca fiind ministrul care a salvat turismul
tunisian
In fapt evolutia pentru a accede la acest post
nu a fost planificata; nu s-a facut intr-un context clasic . Ne aflam
intr-un context de tranzitie democratica dupa o revolutie, revolutie care a
tulburat complet peisajul politic , a adus la putere o noua generatie de oameni
si i-a inlaturat pe toti aceia care se aflau in posturi cu responsabilitate. Azi
prima misiune este asigurarea continutatii, atacarea problemelor urgente
fiecare in domeniul sau : probleme sociale,investitii,relansarea economica
si turismul care este intr-o postura dificila dupa revolutie iar primele
obiective sunt reusirea relansarii tarii si asigurarea unei stabilitati.
Ministrul turismului pentru aceasta perioada de tranzitie nu face parte
dintr-un proiect pe termen lung.
Turismul tunisian are un mare potential, are o istorie,are 50 de ani, primeste
7 milioane de turisti, sufera de cateva probleme structurale (avem un intreg
proiect de dezvoltat) dupa revolutie ; mai ales in prezent sufera de o
problema conjuncturala care este indatorarea in urma evenimentelor de anul
trecut. Deci iata guvernul si eu, ca ministru,lucram asupra acestor 2 proiecte
de a relansa turismul si de a revedea in profunzime toate sectoarele, noua
Tunisie.
2. In
urma evenimentelor din 14 ianuarie 2011, turismul tunisian a inregistrat
pierderi semnificative. Ce masuri propune ministerul pe care il conduceti pentru
depasirea acestei crize ?
Am ales in special sa lucram pe comunicarea despre adevarata situatie din Tunisia. Revolutia noastra a fost una
destul de atipica ; ne-am reluat repede viata normala chiar daca din cand
in cand sunt revarsari. De anul trecut situatia a revenit
la calm, am avut alegeri si astazi sunt institutii care au continuat sa
urmareasca acest proces de tranzitie, dar situatia este calma in proportie de
99% din timp si in 99% din localitati. Actiunea noastra a fost mai ales sa
comunicam asupra situatiei. Alta actiune a fost sa venim in sprijinul
sectorului : sa asistam,sa imaginam actiuni de sustinere a actorilor din
turism : agentii de voiaj,tur operatori, partajarea riscului solidar cu
companiile aeriene ; iata deci
actiunea conjuncturala . Comunicare in scopul linistirii, sustinerea si
partajarea riscului cu actorii sectorului.
3. Cat de importante sunt
turismul tunisian si relansarea sa la nivel politic pentru coalitia de
guvernare din care si dumneavoastra faceti parte?
Pentru 2011 si 2012,
actiunea a vizat mai ales pietele clasice ; nu am vrut sa cheltuim energie
sau bani pe piete unde nu a existat o istorie, unde nu a existat o penetrare comerciala,
unde nu era o conexiune logistica, nu era o infrastructura relationala si
comerciala. Chiar si turistul tunisian s-a mobilizat atat in 2011 cat si in
2012 pentru a sustine sectorul. Astazi
si in viitor avem ca obiectiv sa tintim piata locala ca pe o piata
asociata : sa ii studiem asteptarile, sa definim un produs specific, sa
facem promovare si pentru turistii tunisieni dar asta se inscrie intr-un
demers care este mai structural.
4. Turismul este un sector
dinamic si concurential si in acelasi timp sensibil, in sensul ca nu permite
lipsa de atentie asemenea educarii unui copil. Din acest punct de vedere
turismul tunisian in ce stadiu se afla : scoala primara, adolescenta sau
maturitate ?
Turismul tunisian a
demarat la inceputul anilor 60. Are 50 de ani ; este mai degraba un batran
care are nevoia de a se reinnoi. Este
deci ajuns la maturitate….
5. Care
sunt atu-urile Tunisiei ? Dintre ele care va impresioneaza cel mai mult ?
Este un concentrat
de istorie, de peisaje cu distante foarte scurte. Rar avem un alt loc din lume
unde facand 200 de km putem traversa timpul, spatiul si diversitatea naturala. Tunisia
are amprenta mediteraneana, pe cea africana, are desertul,are in mod egal
peisaje pline de verdeata, suntem in Africa de Nord si nu in ultimul rand are istoria:
sunt 3000 de ani de istorie. Tunisia este leaganul mai multor civilizatii, iar
aceste civilizatii au lasat urme in arhitectura, in arheologie, in culori, in
traditii, in gastronomie, in meserii. Este o concentratie pe un spatiu nu
foarte mare si este rar pentru alte tari sa aiba aceasta dimensiune, dar sa
detina atatea atu-uri .
6. Desertul este produsul
turistic principal al Tunisiei. Cu toate acestea nu se bucura de atentia
cuvenita in asa fel incat sa devina un motiv in sine pentru care turistii sa
aleaga destinatia Tunisia. Se va opera o schimbare in acest sens? Va exista o
strategie de promovare a desertului ?
Absolut. Desertul, trebuie spus, nu este produsul cel mai
important. In Tunisia produsul balnear este principalul produs, iar desertul
este cel de-al doilea si nu a fost comercializat ca atare. Incepem astazi sa il
promovam, dar raman multe de facut pentru ca desertul tunisian sa fie un produs asociat.
7. 80% dintr-un produs, iar
Tunisia este un produs, reprezinta promovare. Din aceasta perspectiva, unde se
situeaza Tunisia? Tunisia isi face promovare ? Face o
promovare agresiva,este vizibila ?
Este vizibila pe
pietele clasice si mai putin vizibila pe cele cu potential crescut. Are o
imagine putin clasica; astazi suntem pe cale sa revedem strategia, pentru ca
asa cum spuneam, este vorba despre o noua imagine,Tunisia este intr-o noua
etapa a vietii sale sociale si politice ,etapa care trebuie sa deschida portile
si pentru o noua imagine turistica a tarii. Acum ca am regasit un echilibru si
am depasit etapa de criza si de scadere importanta suntem pe cale sa atacam o
strategie pe noua imagine pe care o vom construi pentru noua Tunisie si noul
turism tunisian.
8. La un anumit moment dat,
Tunisia a fost o destinatie de vacanta destul de populara pentru romani, insa
in lipsa unor actiuni concrete de promovare si pe fondul unor campanii
publicitare sustinute ale altor tari, interesul a scazut pana la disparitie. Cum
priviti o piata de 22 de milioane de locuitori dintre care 11 milioane au ales
sa isi petreaca vacanta in strainatate in anul 2011, potrivit datelor oferite
de INS ?
Romania este o piata
importanta cu potential. Pana acum din numarul de vizitatori de 7 milioane, in cele mai bune cazuri turistii romani nu au
depasit 10.000; anul trecut a fost o scadere importanta de ordinul a 40% dar
are potential in viitor. Este o piata pe care trebuie sa o exploatam si este in
studiul nostru de penetrare a pietelor cu potential crescut.
9. Turistii romani intra in
categoria turistilor ideali :sunt iubitori de excursii, multi dintre ei
aleg hoteluri de 4-5 stele si au un buget destul de generos atunci cand vine
vorba despre banii de buzunarin vacanta. Pentru ca au identificat potentialul
pietei romanesti tari precum Austria, Grecia si Thailanda au deschis in Romania
reprezentante ale Oficiilor lor de turism. Luati in calcul posibilitatea ca
Tunisia sa le urmeze exemplul ?
Astazi Tunisia are
mai multe reprezentante in lume. Deschiderea unui birou necesita o strategie,o finantare. Pentru anul
2013 nu este prevazut dar in viitor cred ca odata ce piata romana incepe sa se
contureze o putem structura si cu o prezenta fizica pe piata.
1 In conditiile in care
constant apar noi destinatii iar cele deja existente cauta sa isi consolideze
pozitia cat de pregatita este Tunisia sa duca aceasta lupta de imagine pe
pietele generatoare de turisti, cu concurenti puternici si/sau
determinati ?
Tunisia are
specificitatile sale. Are istoria, mostenirea, infrastructura turistica, primeste
déjà 7 milioane de turisti si astazi se poate apara foarte bine cu aceste atu-uri
si cu cele castigate pe plan politic. Ne vom apara partea noastra de piata si
mai ales vom smulge noi parti, mai ales cu cat astazi turismul este in plina
crestere. Sunt piete noi care se deschid ; sunt piete foarte mari ca
Rusia, China, dar si alte piete cu potential mare, cu 20 de milioane de
locuitori de unde daca reusim sa avem repede 200-300.000 de turisti ne vom
permite sa consolidam pietele iar Tunisia cu toate produsele pe care le ofera
ca cel balnear, cultural, desertul, SPA, thalasso, poate ajunge sa smulga
partea ei din toate aceste piete emitente.
1 Se vorbeste deja de cativa
ani despre deschiderea cerului. Momentul insa a tot fost amanat desi masura se
dovedeste una de succes, a se vedea exemplul Marocului. Cand va trece Tunisia
la aceasta actiune de incurajare a turismului , avand in vedere ca
charterele nu mai sunt o investitie rentabila cata vreme zborurile low
cost au luat amploare iar cursele de linie si-au revizuit in scadere
traifele ?
Deschiderea cerului
a fost decisa, reportata, este adevarat, dar vom angaja negocierile cu UE din
luna septembrie a acestui an si in mod normal pana in 2013 vom ajunge la un
acord pentru a deschide cerul. Deci este déjà « pe teava » cum se
spune.
1 Ce noutati aduce anul 2012 in
turismul tunisian : evenimente culturale, noi proiecte turistice sau poate
noi excursii/circuite ?
Cate putin din
toate. Am organizat evenimente ; toate festivalurile cu traditie de
dinainte de revolutie au fost reluate ; au fost chiar si idei noi initiate
anul acesta.Am organizat si evenimente specifice turismului in aceeasi idee de
a linisti, de a invita oamenii sa vada realitatea de pe teren si pentru viitor
evenimentele fac parte din strategia noastra de marketing.
1 Cumparatorul,
in cazul nostru turistul, detine puterea. Pentru a alege o destinatie de
vacanta turistul se informeaza de la mediile clasice pana la mediul online. Tunisia
este destul de vizibila in acest peisaj ? Cum credeti ca ar trebui
abordata strategia de promovare pe mediul online care in ultimii a castigat
foarte mult teren ?
Pe internet suntem
vizibili dar indirect. Adica mai ales prin tur operatorii si agentiile de voiaj
care vand Tunisia si care fac promovare via internet. Nu avem o prezenta
personala, institutionala si aceasta este o intarziere pe care am
inregistrat-o. In viitor vom compensa cu
o prezenta mai agresiva, directa, fara sa trecem prin agentiile de turism si
tur operatori care vor continua in mod natural sa faca promovarea produselor
lor specifice, dar institutional am inceput sa initiem un demers. In viitor va
fi o prezenta mult mai structurata si mai agresiva pentru a utiliza acest
instrument care ocupa un loc important mai ales in pregatirea vacantelor.
1 Considerati ca la nivel
regional participantii din domeniul turismului tunisian, respectiv autoritati
locale,agentii,hoteluri,asociatii de promovare ar trebui sa aiba o prezenta mai
vizibila prin initiative proprii de promovare, in paralel cu ministerul
turismului vizand astfel descentralizarea promovarii pana la nivel de
unitate ?
Deja o fac. Astazi
sectorul turismului in Tunisia este gestionat de catre privati. Ministerul
turismului are un rol de arbitraj, de strategie, de control, asigura o parte
din promovare, institutional ; partea descentralizata de catre
autoritatile locale si o mai mare implicare a privatilor intra in viziunea
noastra si o vom construi si consolida pe viitor.
1 Din punct de vedere turistic
Tunisia de dupa alegeri este alta ? Faptul ca se vorbeste despre islamisti
schimba cu ceva situatia securitara a turistului interesat doar de relaxare in
vacanta ?
Nu este
contradictoriu. Astazi Tunisia este deschisa, este o tara care are traditia
turistilor, care a fost intotdeauna in contact cu strainii si a fost mereu o
tara musulmana ; nu ne-am schimbat. Astazi este acelasi tunisian care este
musulman si care a fost mereu in contact cu strainii. Puterile si partidele
care guverneaza astazi, formeaza o coalitie cu o prezenta puternica a unui
partid cu o orientare mai mult conservatoare. Dar nu se pune in discutie, ba din contra,
consolidam dimensiunea turismului in economie si vrem sa dam turismului un nou
orizont de diversificare de orientare catre alte piete, catre alte produse. Turistii
vin, au venit anul trecut, anul acesta si vor veni in continuare. Nimic nu se va schimba din acest punct de
vedere.
1 Considerati necesar un
rebranding al Tunisiei in care sa nu se mai regaseasca eticheta de
« ieftin » pentru o destinatie care totusi se afla in Africa si deci
se ajunge cu avionul si sa nu se mai puna accentul atat de mult pe turismul
balnear in conditiile in care Tunisia are si niste sit-uri rare in lume
ca Dougga, Kerkouane, Bulla Regia si regiunea ksour-urilor ?
Absolut. Astazi
aceasta imagine a Tunisiei este foarte limitativa. Trebuie spus ca am ramas cu
aceste dobandiri . Pe viitor vrem ca Tunisia sa ramana la fel de accesibila si
competitiva pentru multe familii si multe piete dar in paralel oamenii care
cauta altceva, cu alte costuri, sa se intereseze de Tunisia pentru ca poate
oferi multe alte produse iar strategia noastra este orientata si in acest sens.
Interviu realizat de Dragos Gros
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu